Mijn eerste marathon. De marathon van Rotterdam

Plaats reactie
Rivadi_NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2017, 21:44

Mijn eerste marathon. De marathon van Rotterdam

Bericht door Rivadi_NL »

Ik ben 57 jaar oud en in maart 2015 pas begonnen met hardlopen. Daarvoor heb ik niet aan hardlopen gedaan. In mei 2016 heb ik mijn eerste evenement gelopen. Dat was de Cityrun van Alkmaar. Daarna heb ik aan tientallen andere evenementenlopen meegedaan. De meeste waren 10 km. Een aantal 16 km. En ik heb 2x de halve marathon van Egmond en 1x die van Amsterdam gelopen.
Ik heb de intake van het 100 dagen trainingsschema gedaan om mijn omslagpunt te bepalen.
Ik heb het 100 dagen zoveel mogelijk het schema gevolgd. Uitzonderingen waren dat ik op de zaterdagen met een loopgroep i.p.v. de voorgeschreven duurlopen rond de 16 km liep of in plaats daarvan een paar keer een 10 km evenement. Verder heb ik in januari de halve marathon van Egmond en begin februari de Asselronde van 25 km gelopen. Die 25 km was mijn verste afstand ooit. De Asselronde was voor mij een belangrijk om te beslissen of ik de marathon ging doen. Ik liep de Asselronde met een gemiddelde snelheid van 10,5 km/u en dat vond ik prima.

De marathon van Rotterdam.
Ik had 4 gelletjes en een flesje water meegenomen naar Rotterdam. Onderweg had ik nog een paar boterhammen gegeten. Het was warmer dan ik had gehoopt. Mijn schema streeftijd was 4:35. Ik startte in de laatste wave. Ik was van plan om de eerste 20 km op de lage marathon hartslag van 145 te lopen en daarna wat sneller.
Vlak na de start de Erasmusbrug op. Ik moest me inhouden om mijn hartslag zoveel mogelijk op 145 te houden. Normaliter loop ik in het begin 10 a 12 km/h, maar om de hartslag te temperen liep ik wat langzamer. Bij elke drinkpost op 5 km stopte ik om een bekertje water aan te nemen en al wandelend dronk ik dat op. Daarna rende ik weer verder. Bij 10 km nam ik het 1e gelletje. Ik merkte daar nagenoeg geen effect van. Vlak voor het 21 km punt ging het slechter. Ik dacht wel: ik moet nou nog 21 km. Da’s nog een heel eind, maar ik zal en moet de marathon uitlopen. Ik had pijn aan mijn voeten en m’n benen wilden niet erg. Bij het 20 km punt nam ik een 2e gelletje en wat water. Vanaf toen ging het eigenlijk niet meer zo lekker. Ik had wat last van het gelletje. Om de paar kilometer moest ik een stukje wandelen. Na zo’n 25 km kreeg ik liespijn aan beide zijden. Dat had ik nog niet eerder gehad. Toen ik weer in het centrum bij het 30 km punt liep, liepen er op de andere rijbaan lopers die nog maar een paar km moesten op weg naar de finish. Ik moest toen nog een de ronde om de Kralingse plas lopen.
Die laatste 12 km heb ik ook afwisselend wandelend en hardlopend afgelegd. En met mij liepen veel meer lopers op die manier de laatste 15 km.
De sfeer tijdens de loop vond ik geweldig. Het publiek was fantastisch. De laatste 2 kilometer heb ik uiteindelijk nog rennend afgelegd. Ik finishte uiteindelijk op een tijd van 05:22, gelukkig nog binnen de tijdregistratie. Daarna de medaille met trots in ontvangst genomen en met een vermoeid lijf naar het Schouwburgplein gelopen.
Na de marathon had ik nog 3 dagen spierpijn in mijn bovenbeen. De napijn aan m’n voeten duurde wat langer en ik heb er nog een blauwe teennagel aan overgehouden.
Wat mij uiteindelijk tegenviel was de liespijn vanaf 25 km en de pijn in mijn voeten. Toch onvoldoende lange afstanden getraind?
Vijf dagen na de marathon heb ik meegedaan aan de 10 km Cityrun by night van Heerhugowaard. Hier liep ik een PR van ruim 51 minuten. Weer 2 dagen later deed ik mee aan de 10 km PCC Maalwaterrun wat ook goed ging.
De training met de loopgroep van 16 km twee en drie weken na de marathon gingen niet zo lekker. Dan merkte ik dat je toch wel een maand nodig hebt om te herstellen van een marathon en dat ik wat meer rust had moeten nemen.
Ik wil de marathon van Rotterdam volgend jaar weer doen, maar dan met een paar duurlopen van 30 km in de training.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Mijn eerste marathon. De marathon van Rotterdam

Bericht door jleeuwer »

Gefeliciteerd met het finishen. Volgens mij viel het voor iedereen een beetje tegen die dag. Leuk lang verhaal.

Over die lange duurlopen: vloeken in de kerk ;) Maar ik kan me de gedachte best voorstellen.
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Mijn eerste marathon. De marathon van Rotterdam

Bericht door Linda_Rotterdam »

Het kan ook gewoon je dag niet zijn geweest, met die plotselinge hitte. Eigenlijk zou je elke post wel twee bekertjes energiedrank moeten drinken om het verlies een beetje aan te vullen.

Ik had dit keer in de voorbereiding wel zo'n lange duurloop gedaan (32 km) en dat ging heerlijk. Toen was het echter wel 30 graden kouder :D Tijdens de marathon had ik echter precies hetzelfde als jij en ik zie dat eigenlijk bij iedereen terugkomen als ik de verhalen lees.
Plaats reactie