Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathontempo

Plaats reactie
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathontempo

Bericht door ditgaatlukken »

Hallo,

Ik ben in voorbereiding op de Rotterdam Marathon op 8 april (volgende week :shock: ).
Mijn marathonhartslag is 162 en beoogde tempo zou 5.30 - 5.35 zijn.
Echter, gisteren na bij mn 6km-training bleek dat mn tempo 4.47 min/km was (op hartslag 160).
Eergisteren bij mn 14km-training was mn tempo 5.15 min/km (met hartslag 162).
Ik hoop dus aanzienlijk harder dan het geplande tempo. Op zich vind ik dat prima in mn trainingen (al is het hard werken:P), maar ik heb niet de illusie dat ik dit 42,2km ga volhouden.

Twee vragen:
1. Lopen jullie ook aanzienlijk harder dan marathontempo?
2. Welk tempo zou in dit geval realistisch zijn om op te starten?

Alvast bedankt!
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathonte

Bericht door Wizzard247 »

ditgaatlukken schreef: Twee vragen:
1. Lopen jullie ook aanzienlijk harder dan marathontempo?
2. Welk tempo zou in dit geval realistisch zijn om op te starten?

Alvast bedankt!
Het eerste wat in mij opkomt; hoe is jouw omslagpunt berekend?

Gedurende mijn trainingen ben ik van 53.35 naar 49.25 gegaan op de 10k. Marathonlaag was eerst 6.26 per km, nu bij 50min is dat 6.04 per km. Ik ben wel stuk sneller geworden maar wel conform verwachte marathontijd-km-tijden.

Voor mezelf, en ook voor jou, zou ik volgend weekend maar erg rustig starten... Schijnt erg warm te worden... En aangezien ik alleen in de herfst/winter heb getraind, wordt lopen in de hitte wel een dingetje.

Ik ben nu klaar met de 'lange' trainingen, nog 2x 12 min lopen en dan mogen we eindelijk los!
Iedereen heel heel heel veel succes volgende week!!!!
Marlies E.
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2017, 15:31

Re: Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathonte

Bericht door Marlies E. »

Hoi Ditgaatlukken,

Ik heb dezelfde ervaring als jij.
Tijdens de marathon zou ik gem 6.04 per km moeten lopen
Woensdag liep ik 14 km en moest op mijn hoogste marathon hartslag (149), ik liep 5.25/km op een gem hartslag van 110.
Gisteren heb ik 14 km 5.30/km gelopen en moest op mijn laagste marathonhartslag (144) en ik kwam uit op een gemidddelde hartslag van 135. Ik had nog wel harder gekund, maar wilde dat niet.

Ik ben dus blijkbaar veel harder gaan lopen bij een lagere hartslag.
Zondag ga ik toch maar rustig starten, want ook ik denk dat ik niet heel de marathon 5.25/km kan lopen. Ik gok erop dat door de adrenaline mijn hartslag wel snel rond de 144 gaat uitkomen. En als dat niet gebeurt, ga ik denk ik rond de 5.45/min lopen. Dat is het gemiddelde tempo (op marathonhartslag) waarin ik de cpc loop in Den haag heb gelopen en dat was goed vol te houden.

Veel succes!!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathonte

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Aan allen:

Probeer niet te snel te starten, als je merkt dat je boven het beoogde tempo loopt, ook al zit je nog onder je marathonhartslag, doe dan rustig aan. Zeker als het je eerste marathon is en je nog geen referentie hebt ;)

Aan de andere kant: de praktijk leert dat de meeste lopers bij de start al gelijk hoog in hun hartslag zitten, vanwege de spenning en de bruisende omgeving.

Bedenkt dat niets is lekkerder dat je de tweede helft lekker kunt gaan inhalen omdat je energie overhebt :)
En als het je eerste is: een PR wordt het sowieso :D

Blijde groet,

Rob
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathonte

Bericht door ditgaatlukken »

Even een korte update over hoe het is verlopen in Rotterdam:

Door de verhoogde hartslag tijdens de marathon matchte mijn tempo en het schema helemaal goed!
Doordat ik in trainingen zoveel sneller liep dan het beoogde tempo, was het een beetje gokken op welke snelheid ik zou moeten vertrekken, ik was namelijk niet van plan de marathon in 4.50 te gaan beginnen. Dus daarin liet ik het schema even los, dacht ik. Ik besloot om voor 5.20 te kiezen en daarop te starten. Dat klopte stiekem toch helemaal met het schema en mn hartslag op de wedstijddag! Tot 30/35km de 5.20 kunnen volhouden. Daarna is de tijd wat opgelopen, maar daar heb ik vrede mee (en had ik ook zeker niet anders verwacht)

Uiteindelijk gefinisht in 3.48u met een gemiddelde hartslag van 166 (ik heb om 162 getraind, intenief 170h.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Snelheid op marathonhartslag hoger dan beoogd marathonte

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Leuk om te horen! Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! :D :D

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie