houdbaarheid omslagpunt

Plaats reactie
Marijke -op naar Londen
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2017, 08:54

houdbaarheid omslagpunt

Bericht door Marijke -op naar Londen »

Beste Rob,

Ik begon in maart na 2 jaar weer met trainen, eind juni liet ik een sportkeuring met inspanningstest doen . Omslag punt 155 bpm.VO2max 41.
In juni een 10 km in 1.05 .Laatste 10 km in 57 min. (gemiddelde vrij constante hartslag 168)
Mijn vraag : zit er een tijd aan de houdbaarheid aan dat omslagpunt ? Of verschuift dat naar mate je meer getraind bent.
Mijn pace zakt namelijk door , ook over langere afstanden.
Als ik aan het sportrusten schema ga beginnen , houd ik dan toch de 133 bpm op de HM en 120 op de hele aan ??

Bedankt voor het antwoord,
groeten Pollie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: houdbaarheid omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pollie,

Je omslagpunt verloopt normaal gesproken niet erg.

Als je beter wordt, wordt je sneller en dus heb je een ook wat hogere hartslag, maar dat wordt ook weer gecompenseerd doordat je hart per slag meer bloed gaat pompen en je dus met een lagere hartslag toekunt. Je ziet dat doordat je rusthartslag lager wordt.

Als je regelmatig 10km prestatielopen doet, zul je zien dat je hartslag redelijk constant over die wedstrijden en dan weet je wel wat je omslagpunt is.

Bij Sportrusten bepaal je met je omslagpunt en de 10km tijd je wedstrijdhartslag, als je dus sneller wordt op de 10km zal je wedstrijdhartslag op de hele en de halve omhoog gaan omdat je 10km tijd beter wordt.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie