Langste afstand en frequentie?

Plaats reactie
theotm
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2015, 15:59

Langste afstand en frequentie?

Bericht door theotm »

Momenteel train ik dit winterseizoen twee keer per week: In het weekend een rustige 10 km en midden in de week een snellere 5 km. Ik wil me gaan voorbereiden op de halve marathon, en wel aan de hand van het schema in het boek Sportrusten Voor Hardlopers.

Wat me wat zorgen baart is dat de maximale afstand in het schema slechts 10 km is. Elders op deze website wordt wel van maximaal 12 km gesproken (http://www.sportrusten.nl/5-tips-voor-e ... -marathon/), maar dat is nog steeds meer dan 9 km (!) minder dan de halve marathon. Is het bijv. handig om na week 15 een langere afstand te lopen (zeg 16-17 km) en daarna de laatste vier weken van het schema te herhalen?

Het tweede wat me niet lekker zit is de frequentie van vier maal per week. In het verleden liep ik drie keer per week, maar had toen regelmatig last van blessures (vnl. shin splints en pijnlijke voeten/enkels), o.a. vanwege mijn extreme platvoeten. Daarvoor heb ik trouwens wel speciale zolen en laat mijn hardloopschoenen jaarlijks 'aanmeten' bij een goede sportzaak. Bij vier keer per week train je ook twee dagen achter elkaar, al zal dat eerst Vogels Kijken en daarna de langere afstand zijn, dus herstel niet nodig (?). Wat zijn jullie ervaringen t.a.v. vier keer per week?
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Langste afstand en frequentie?

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Dag,

Het fijne aan het Sportrusten-schema van 100 dagen vind ik juist het minder lang trainen. Ik vind een (halve) marathon tijdens een evenement erg leuk, maar in de voorbereiding vind ik het niet prettig om urenlang achter elkaar te lopen. Vorig jaar liep ik mijn eerste halve marathon met maximaal 10 km training. Ik had ook wel mijn twijfels of dit niet te weinig was, maar heb mij toch (met uitzondering van een enkele 12 km) keurig aan het schema gehouden. De halve marathon verliep daarna uitstekend, in een voor mij mooie tijd van 1"37.

Het 4x in de week trainen met afstanden variërend van 4 t/m 10 km is mij prima bevallen. Met het oog op eventuele blessures lijkt mij dit geschikter dan bijvoorbeeld 3x in de week met duurlopen van 15+ km. Bij de 2 dagen lopen achtereen ging ik de eerste dag vogels kijken en de dag erna de langere duurloop op halve marathon snelheid. Mijn ervaring is dat na vogels kijken het herstel inderdaad minimaal is.

Ik zou je niet al te druk maken om het aantal kilometers, het is belangrijker dat je traint op je halve marathon snelheid. Zie ook de link die je zelf al noemde: http://www.sportrusten.nl/5-tips-voor-e ... -marathon/.

Succes en groet,
Mark
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
wim55
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2015, 08:59

Re: Langste afstand en frequentie?

Bericht door wim55 »

Je kunt je voeten eventueel nog trainen met een tennisbal.
Door de bal onder je voet te leggen en zowel in lengterichting als dwarsrichting te rollen kun je je sporen goed masseren en sterker/soepeler maken. Het zal in het begin pijnlijk zijn maar op termijn voelen je voeten beter. Je zult merken dat je steeds beter op de bal kunt staan. :D
Plaats reactie