Blessure 2 wk voor marathon

Plaats reactie
nathalie5432159852900
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2016, 17:57

Blessure 2 wk voor marathon

Bericht door nathalie5432159852900 »

2 weken geleden liep ik als een malle met een iets aangepast schema gebaseerd op t sportrusten maar gespitst op een obstakel run.

Ik heb 1 hardlooptraining vervangen voor een intensieve fitness workout gespitst op obstakels nemen.
Tijdens een training met het squatten mijn quadriceps geblesseerd. Met ibuprofen toch doorgelopen onder andere een 15k obstakel run en wingsforlife. Maar pijn nam toe. Nu nog een week voor de marathon ben ik een beetje onzeker. Heb het schema voor mijn gevoel niet lekker afgerond. Nog wel of toch niet een rondje hardlopen?

Hoe gaan jullie om met een blessure vlak voor de wedstrijd?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Blessure 2 wk voor marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nathalie,

Normaal gesproken stop je met hardlopen op het moment dat je geblesseerd bent totdat je weer pijnvrij kunt lopen en voorzichtig de training kunt oppakken. Eventueel doe je in die periode een aangepaste training, b.v. wandelen, zwemmen, fietsen of oefeningen die gericht zijn op het herstel, i.s.m. een (sport)arts of fysiotherapeut.

Echter een quadriceps blessure is niet een typische hardloopblessure, je beschrijft zelf al dat deze ook niet tijdens het hardlopen is ontstaan. Ik kan dan ook moeilijk inschatten hoe schadelijk het is als je door blijft (hard)lopen met deze blessure.

Ik zou al ik jou was contact opnemen met je huisarts of een sportarts om dit te vragen.

Ik wil je niet bang maken maar ik ben zelf ooit zo dom geweest om bij een kuitblessure die in de 7e km van een halve marathon ontstond door te blijven lopen. Heb dus de halve gewoon (met pijn) uitgelopen. Ik heb daarna maanden moeten revalideren om weer pijnvrij te kunnen hardlopen, dus ik heb mijn lesje toen wel geleerd. Maar een kuit is wat anders dan een quadriceps, vandaar mijn advies te rade te gaan bij een arts.

met blijde groet en beterschap!

Rob
Plaats reactie