Marathon: hartslag aanhouden of toch tempo?

Plaats reactie
rolanddewit
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2015, 11:02

Marathon: hartslag aanhouden of toch tempo?

Bericht door rolanddewit »

Volgende week gaat het gebeuren: mijn 1e marathon!
Voorbereiding ziet er goed uit, ben blij met Sportrusten-methode: PR 10k met 1,5minuut aangescherpt en lichaam is inmiddels ingeregeld op ca 5:35min/km bij <140bpm. Wat dat betreft alle vertrouwen in de goede afloop!
Wat me nog wel bezighoudt is het effect van de spanning op de dag zelf, waardoor je hartslag ws hoger ligt. Is het dan verstandig om de hartslag aan te houden en mijn tempo daarop aan te passen (en wellicht niet binnen streeftijd van 4:00u finishen)? Of gewoon het tempo oppakken wat ik nu gewend ben en de hogere hartslag voor lief nemen? Is er nog een bepaalde marge die je daarvoor kunt aanhouden, bv tot 10 slagen erboven kan geen kwaad! Dank en succes allemaal!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon: hartslag aanhouden of toch tempo?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Roland,

Het grote gevaar van te starten met te hoge hartslag is dat je suikers verbrandt die je later keihard nodig hebt. Dit is hetzelfde verschijnsel als dat je met een te hoog tempo start. In het begin heb je geen last van, maar later betaal je de rekening.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gaat wandelen, en als je bij de start wat hoger zit dan je gewenste hartslag is het niet gelijk paniek, maar probeer je hartslag wel te temperen bijvoorbeeld door middel van je ademhaling. Het tijdverlies dat je daar misschien mee oploopt haal je later dubbel en dwars weer in. Gun je zelf een kilometer of 3, dan moet alles wel in balans zijn.

Succes in Rotterdam!

met blijde groet,

Rob
rolanddewit
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 nov 2015, 11:02

Re: Marathon: hartslag aanhouden of toch tempo?

Bericht door rolanddewit »

Het is gelukt! Marathon-debuut in 3:55:45, dus mooi binnen de 4 uur (wat het streven was). In het startvak zat mijn hartslag maar net boven de 50, maar liep daarna wel rap op. Heb vooral op het comfortabele tempo gelopen: gemiddeld 5:33 en ook behoorlijk constant. Dat was wel iets sneller dan eigenlijk de bedoeling was (5:36 bij max 140bpm) en dus lag hartslag gemiddeld ook wat hoger (154bpm, ws ook door de wedstrijdspanning). Dat tempo echter wel zonder problemen aan kunnen houden, alleen wat pijnlijke heupen en knieën vanaf 35km. Maar die pijn gaat wel weer weg, de overwinning en glorie blijft!
Wat mij betreft heeft Sportrusten-methode zich in praktijk dubbel en dwars bewezen!
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Marathon: hartslag aanhouden of toch tempo?

Bericht door dextertje »

Gefeliciteerd met je mooie marathondebuut!
Bij mij lag mijn hartslag gemiddeld ook zo'n 10 slagen boven de trainingsmarathonhartslag. De laatste kilometers zelfs 20 slagen daarboven. :lol:

Mijn ervaring (met nu 2 marathons achter de rug) is dat de eerste 25 km ontzettend lekker gaan en ik geneigd ben om te snel te gaan.

Ik denk dat je op de wedstrijddag zelf je niet heel rigide aan je hartslag en/of tempo kunt houden, maar dat je dat wel als leidraad moet nemen om niet te hard te gaan. Zeker als je nog nooit een marathon hebt gelopen en niet meer traint dan 14km, dan weet je niet wat je te wachten staat na 30-35km:
Ik heb me de eerste 25-30 km moeten inhouden om onder de 150 te blijven (mijn trainingsmarathonhartslag lag zo tussen 141-147). Dat heeft me waarschijnlijk wel geholpen om behoorlijk vlak te lopen (2e helft 16 seconden langzamer dan 1e helft). Alhoewel ik aan het eind wel het gevoel had conditioneel over te houden.. Helaas wilden mijn benen niet meewerken (kramp).
Plaats reactie