Welke training vervangen door intervaltraining

Plaats reactie
Martine
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2016, 09:57

Welke training vervangen door intervaltraining

Bericht door Martine »

Hoi,
Ik ben afgelopen december (opnieuw) begonnen met het sportrustenschema voor de 10km. En het gaat erg lekker tot nog toe. Eens per week doe ik intervaltraining bij een loopgroep, vanaf het begin heb ik deze gedaan ipv het korte D3-loopje. Een van mijn trainers vroeg zich nu af of dat niet te intensief is en of niet beter de lange duurkoop kan vervangen door de intervaltraining...

Wat is jullie advies, als je ook wil intervallen? Welke training vervang je dan?
(en hoe zou je dat doen bij het HM-schema?

groeten,
Martine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Welke training vervangen door intervaltraining

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martine,

In mijn optiek je de juiste keuze gemaakt. De lange duurloop is degene die je het laatst moet laten vervallen, want dat is juist de loop die je loopt op het 10km tempo en je het best voorbereid hierop.

Als wilt bewaken of je teveel traint, kun je je rustpols in de gaten houden. Dus elke ochtend voor het opstaan even kijken hoe snel je hartslag gaat. Na verloop van tijd weet je wat voor jouw normaal is. Als deze afwijkt naar boven toe (>5 slagen) dan kan het zijn dat je niet goed hersteld bent of dat je ziek bent.
Meer info:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... -training/

Met blijde groet,

Rob
Martine
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2016, 09:57

Re: Welke training vervangen door intervaltraining

Bericht door Martine »

Bedankt Rob, dat was ook mijn redenering. Fijn om te horen dat die klopt. En wat betreft de rusthartslag, die hou ik idd ook al een tijd in de gaten. Goede nieuws is dat ie sinds een week nog weer wat lager ligt soms dan voorheen... Ik ben dus lekker bezig.

sportieve groeten
Martine
Plaats reactie