Marathon Rotjeknor

marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Ja hoor. Ik ben om. Een lezing meegemaakt bij Koen en het boek gelezen "de Marathon revolutie". Mijn 10 km snelheid bepaald en mijn omslagpunt. Vandaag mijn eerste 10 km training op marathon hartslag. Het ging direct als een dweil. Mijn snelheid was heel laag (10 km p/u) op een hartslag die iets te hoog was (moest 153 zijn, maar ik liep 160). Ik hoop dat het bij de training hoort dat uiteindelijk je snelheid toeneemt bij dezelfde marathonhartslag. Groet, Marcel
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door amsregle »

Komt vast goed Marcel, idd je snelheid neemt toe naarmate je meer traint.

succes!
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Ik ben alweer 15 dagen onderweg met het "100" dagen schema. Moet eerlijk bekennen dat ik wel lekker ontspannen loop en minder moe ben dan anders. Echter, mijn km-tijden worden maar niet beter. Je zou verwachten dat de tijden snller gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? Groet, Marcel
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Narcel,

Wacht even je eerste 10km voluit af, misschien dat je toch iets te laag zit met je hartslag. Bepaal aan de hand van je 10km voluit of je hartslag bij de training aangepast moet worden. Laat even weten wat het resultaat is.

Succes!

ROb
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Hoi Rob,
Dank voor je reactie. Zodra de 10km voluit is geweest geef ik een terugkoppeling.
Groet, Marcel
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Ik heb gisteren de 10 km gelopen is precies dezelfde tijd als eind december. Ik had verwacht dat ik sneller zou zijn, na 4 weken met het 100 dagen schema. Mijn omslagpunt is 177 en mijn snelste 10 km tijd is 51min. Ik wil graag de marathon onder de 4 uur lopen. Is dit mogelijk met het 100 dagen schema? Groet, Marcel
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door amsregle »

Nou Marcel, volgens het schema om de marathontijd te voorspellen zou je met 50:58 een tijd van 4:16:20 kunnen lopen. En ik denk dat je met geen enkel schema onder de 4 uur kunt lopen als je 51 minuten op de 10 km hebt staan. Hou voorlopig 4:15 in de planning en met een eerste marathon is het toch even afwachten hoe het gaat. succes!

wibe jan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Jammer dat het wat tegenvalt. Ik heb wel even een ander vraagje: doe je de ademhalingsoefeningen en lukken die? En hou je je rustpols in de gaten?
De ademhalingsoefeningen dragen bij aan een goed herstel en je rustpols geeft aan of dit goed gaat.
Ik ben ook benieuwd naar je gemiddelde hartslag op de 10km.

Wibe Jan heeft gelijk als hij zegt dat 4:00 lastig wordt als je 51 minuten loopt op de 10km. Het advies is ook om je te concentreren op je hartslag als je de marathon loopt. In ieder geval de eerste 30km. Maar we hebben nog 2,5 maand voor het zover is :D

Met blijde groet,

Rob
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Hoi Rob en Wibe Jan,

Ik denk dat jullie gelijk hebben; misschien is mijn gewenste 4 uur tijd te ambitieus. Mijn rustpolsslag is in orde (rond de 54) en ik doe ademhalingsoefeningen. Mijn hartslag op de 10 km is 168, dus ik loop echt wel op mijn snelst, want mijn omslagpunt is 177. Mijn herstel is ook prima. Mijn plan is om de intensieve trainingen te gebruiken voor intervaltrainingen. Zo kan ik mijn snelheid verhogen. ;)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Goed plan, Succes!

Rob
robert.langewouters
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 dec 2015, 21:29

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door robert.langewouters »

Hoi Marcel,

Wat grappig, mijn omslagpunt is ook 177 en ik loop de 10 km ook in 51 minuten. Die loop ik overigens wel rond mijn omslagpunt of zelfs nog iets erboven. Volgens mij is dat gebruikelijk en dan zou jij dus toch nog sneller moeten kunnen op de 10.

Rotterdam wordt mijn 3e marathon (1e 4:28, 2e 4:16, precies volgens tabel Peronnet dus) en mijn doel was eigenlijk om onder de 4 uur te lopen. Maar zoals anderen in dit topic al schreven, is dat waarschijnlijk te ambitieus. Heb mijn doel dan ook bijgesteld naar < 4:10.

Succes en ben benieuwd waar we op uit gaan komen.

Groet,
Robert
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Hoi Rob,
Ja, dat is wel toevallig. Mijn snelste marathontijd was overigens 4u26 in 2005.
Met de interval trainingen ga ik proberen om mijn 10km te verbeteren, want ik ben er van overtuigd dat ik sneller kan.
Ook jij succes met de voorbereidingen.
Groet, Marcel
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Eergisteren heb ik mijn 2de 12 km gelopen en liep 2 minuten langzamer dan een week ervoor. Ik was wat gefrustreerd dat het langzamer ging. De volgende ochtend bleek uit mijn rusthartslag (meet ik altijd in de ochtend) dat ik een hartslag had van 68! Normaal heb ik rond 54-56. Het bleek dat ik een staartje heb meegekregen van een verkoudheid en daarom maar een rustdag genomen i.p.v. vogels kijken. Goed naar je lichaam luisteren is volgens mij cruciaal. Morgen ga ik weer verder met het 100dagen schema, want mijn hartslag was vanochtend weer normaal.
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jan 2016, 11:07

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door Reinier »

Ha mede hardlopers!

Hoe gaan het jullie voorbereidingen voor R'dam, nog 8 weekjes!

Ben tot nu toe te spreken over het SR schema, gaat lekker (2x voluit getraind op 10K, twee keer PR rond 44.00).
Voor de "voluit trainingen" aan (lokale) wedstrijdjes mee gedaan in ZH; geen grote druktes, wel beetje competitie en lopen in een andere omgeving is leuk (ik zoek wedstrijdjes via http://www.dutchrunners.nl )

Als ik op marathon tempo train, zie ik gem.hartslag de afgelopen 6 weken iets teruglopen (3 slagen) ... dit lijkt me nog geen aanleiding om m'n schema bij te stellen(?). HRrust is stabiel.

Keep on running!
marcelvandenberg
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2015, 21:10

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door marcelvandenberg »

Hoi Reinier,
Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen hou het schema zoals het is. Je boekt vooruitgang en dat is belangrijk. Je kunt altijd nog aanpassen n.a.v. de volgende 10 km voluit.
Groet, Marcel
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Reinier,

Je zou op marathonhartslag kunnen gaan trainen, dan vertaald de lager wordende hartslag zich automatisch in een snellere marathonsnelheid.

met blijde groet,

Rob
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jan 2016, 11:07

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door Reinier »

Marcel, Rob,

bedankt voor jullie reacties.
Met een omslagpunt rond 165 en 10k tijd van 44:00 zou marathon hartslag 143 zijn.
Dat klopt goed met de 2 trainingen per week die ik op marathon tempo loop.
En deze trainingen gaan momenteel wat sneller tov start in januari, dus goed op koers!
RenevLuijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2015, 12:29

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door RenevLuijk »

Hallo marathonlopers,
Hier een vraagje van mij. Hoe gaat het met jullie schema? Ik ben erg tevreden over mijn prestaties. Mijn hartslag daalt terwijl ik sneller wordt. Vorig jaar in Rotterdam liep ik de marathon volgens op traditionele manier. Ik heb in aanloop van die marathon meer dan 650 km getraind. Ik liep 'm in 4:04:50. In het najaar heb ik minder kilometers getraind voor de marathon van Eindhoven. Die liep in in 3:52:28. Mijn wens is om in Rotterdam ongeveer 3:40 te lopen. Succes met de voorbereidingen allemaal en vergeet niet te genieten..... Groet Rene'
Reinier
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jan 2016, 11:07

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door Reinier »

Hoi Rene,
Herkenbaar gevoel; betere prestaties, en meer uitgerust!
Door de vele km's en te weinig herstel in gegeven door een 'regulier' schema liep ik in 2014 tegen het grensje aan en kreeg een lichte blessure 2 weken voor Rdam. Niet ideaal.
We zijn er nog niet, maar heb weer veel plezier in de trainingen en zin in 10 april!
Succes!!

Ps rond die 3:40 wil ook lopen, hoe zijn je 10k voluit gegaan?
amsregle
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 dec 2014, 19:09

Re: Marathon Rotjeknor

Bericht door amsregle »

hee Rene en Reinier,

Mijn doel is onder de 3.40 te lopen. In Eindhoven had ik 3.41 en wil er nu dus onder duiken. mijn duurlopen op marathonhartslag gaan momenteel rond de 5:00 per km, dus dat is prima! wat is jullie tempo dan nu?

gr wibe jan
Plaats reactie