Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Hoi Rob

Wil je even meedenken?
Het halve marathon schema voelt zwaar... (in tegenstelling tot het marathonschema waarmee ik voor Eindhoven trainde)
Wél met resultaat: mijn PR op de 10K is verbeterd, 10K tijd aangepast. de 5K heb ik intussen al 2 keer onder de 20' gelopen (tijdens de 5K intensief)
Dat doet vermoeden dat het goed gaat, het geeft in elk geval een super gevoel te merken dat ik dit (nog) kan! ;-) dat motiveert om de zware trainingen te volmaken.
Maar... al enkele trainingen merk ik dat ik niet hoog in hartslag geraak. Bij de 10K Voluit kwam ik bvb op een gemiddelde van 164. Bij intensieve trainingen haal ik maar nipt de ondergrens van de zone. En daarbij komt nog dat het vaak heel zwaar voelt. Alle trainingen behalve volgens kijken voelen intensief. (weliswaar dus mét resultaat). Anderzijds twijfel ik soms of de metingen nog correct zijn, net batterijtje van borstband polar vervangen. (geen merkbatterijtje van Polar maar 'wit produkt', kan dit problemen geven?)
Alvast dank om even mee te kijken!

groeten Koen
Oscar Dijst
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2017, 19:02

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Oscar Dijst »

Hey Koen,

Ik meen te herkennen waar je tegenaan loopt, ik heb soms ook trainingen waarbij ik moeite heb de hartslag te halen. Zelfs als ik voor mijn gevoel maximaal ga. Dan moet ik onder de 4 min per km gaan lopen en dat trek ik niet (lang).

Volgens mij is dat deels ook een gevolg van de conditie die verbetert. Hoe beter de conditie, hoe lastiger om in die hoge zone te komen.

Wat ik dan nog wel eens doe: passen iets verkleinen, hakken bewust iets meer naar de billen, zonder harder te gaan lopen. Dan voelt het minder intensief, maar gaat mijn hartslag wel weer een aantal slagen omhoog.

Dan haal ik dus wel de hartslag doelstelling, zonder helemaal stuk te gaan.

Misschien heb je hier wat aan.


Gr.
Oscar
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

De tips van Oscar zijn echt goede tips, het is een techniek die ik ook gebruik als ik moeite heb de hartslag te halen.

Echter:
Je loopt een PR op de 10k met gemiddeld hartslag 160, terwijl je omslagpunt is ingesteld op 176. DUs ik vermoed dat je omslagpunt te veel te hoog is vastgesteld... En dan is het geen wonder dat het je zoveel moeite kost.

Als ik kijk naar je 10k tijd, dan verwachten we dat je ongeveer 1h36 over de halve doet, en dat ik 4:33 min/km. Dat betekent dat je training in de laagste zone uit je schema ongeveer op dit tempo zou moeten gaan. Jij loopt echter veel sneller.
Dus ik denk dat je zeker 10 slagen van je omslagpunt kunt afhalen, en dan loop je nog steeds het verwachte tempo. Dat zal je trainingen aanmerkelijk verlichten :)

Overigens heb je wel een hele mooie progressie gemaakt, sinds het begin van het schema, dat ziet er heel goed uit.

Blijde groet,
Rob
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Hoi Rob en Oscar

Bedankt voor de tips! Ik neem ze mee in de volgende training!

Rob, ivm omslagpunt zit ik wel met twijfels. Ik trainde vorig jaar voor Eindhoven op dit omslagpunt, dit werd bepaald in Haarlem met Peter VB. Als ik dan toch voor een scherpe tijd wil gaan, hoe pak ik het dan aan zonder téveel té intensief te trainen?

Alvast dank! Groeten Koen
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Hoi Rob,

nog ter info. In juni '16 deed ik ook een inspanningstest op de fiets omslagpunt was toen 166. Voor hardlopen ligt het hoger toch?

Groeten Koen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

Dat klopt, je omslagpunt tijdens het lopen is ongeveer 10 slagen hoger dan op de fiets.

Wat betreft je trainingshartslag: je zou eens een paar trainingen op wedstrijdtempo kunnen lopen in plaats van op wedstrijdhartslag
En dan eens kijken wat je hartslag doet. Om zo meer gevoel te krijgen voor de hartslag die je zou moeten lopen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Blijde groet,
Rob
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Hoi Rob

Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn omslagpunt van 176 zoals in Haarlem bepaald. En op de fiets 166, toch correct is? Ik keek wedstrijdtempo na zou dus zou 4'33/km moeten lopen? Dus de volgende trainingen aan dit tempo afwerken en even de hartslagen loslaten?

Alvast dank! Groeten Koen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

Inderdaad, ik zou eerst even een paar trainingen op 4:33 min/km lopen en kijken wat je hartslag dan doet.
En dan kun je even kijken of je wat met je omslagpunt gaat doen of dat het toch lijkt te kloppen.

Succes!
Rob
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Dank je Rob! Ik ga ermee aan de slag. Ik laat weten hoe het gaat. Groe, fijn weekend, Koen
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Dag Rob

Het is al weer een tijdje geleden. Wil je nog even meekijken?
Ik volgde je raad en probeerde enkele trainingen hartslag los te laten en aan een tempo van 4'33/km te lopen. Dat ging rustiger.
Na een tijdje nam ik het schema weer gewoon op. Op 22/03 10K Voluit gelopen, mét PR! Maar niet in de zone...?? gemiddeld 161, niet eens heel hoog. Situatie was wel apart: langs kanaal, 5k heen felle tegenwind en 5k terug met wind in de rug. Na die 10 voluit lukte het wel om een paar keer in de gewenste zone te lopen, enkele keren niet en ook een paar keer losgelaten en op tempo gelopen (rond 4'33/km)

Ik haal moeilijk de hoge zone, soms wel, lang niet altijd. Tempo ligt wel goed, met zelfs een nieuw PR. Maar ziet toch nog met vragen ivm omslagpunt....

Mijn halve marathon is afgelast wegens corona, kan ik het schema blijven volgen voor een andere (halve)marathon in de nabije toekomst? Ik wil de training nog verzilveren!!

Alvast hartelijk dank om mee te denken!
groeten Koen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Koen,

Als ik kijk naar je 10k tijd en je omslagpunt dan zou je op hartslag 164 je halve marathontempo moeten lopen, dus 4:33 min/km
Als ik kijk naar je trainingstijden dan loop je dit tempo rond hartslag 150-155, dus vandaar mijn eerdere conclusie dat je omslagpunt zeker 10 slagen te hoog is vastgesteld. Dus ik zou er gewoon 10 slagen aftrekken en kijken hoe het dan gaat.
Koendoetsport schreef: 06 apr 2020, 18:07 Mijn halve marathon is afgelast wegens corona, kan ik het schema blijven volgen voor een andere (halve)marathon in de nabije toekomst?
Omdat alle evenementen zijn uitgesteld of afgelast, hebben we het aanpassen van de einddatum vrijgegeven. Dus je kunt zelf een nieuwe datum instellen in je schema als je een nieuw doel hebt gevonden.
Denk er wel aan je trainingsgegevens te downloaden (dat kan ook onder "Mijn gegevens"), het kan dat (een gedeelte) van je trainingen wordt gewist als je een nieuwe einddatum instelt.

blijde groet,
Rob
Koendoetsport
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 mar 2016, 08:14

Re: Resultaten oké, hartslag & gevoel zwaar

Bericht door Koendoetsport »

Dag Rob

Dank je! Helder, ik pas mijn omslagpunt aan en bekijk hoe het verder loopt! Fijn ook dat ik een andere loop kan uitkiezen en met het schema verder kan!
Groeten Koen
Plaats reactie