Halvemarathon snelheid, ben ik de enige?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Georgie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2018, 13:35

Halvemarathon snelheid, ben ik de enige?

Bericht door Georgie »

Voordat ik begon met de 100-dagen halvemarathontraining, dacht ik dat het wel mee zou vallen. Dat is dus niet zo.

De eerste 3 weken zitten erop en het went dus echt niet. Ik loop continue voluit en vind het eigenlijk niet zo leuk meer om te doen. Ja, ik word sneller en mijn hartslag in rust zakt en vogels kijken kan inmiddels op een lekker tempo met lage hartslag. Dat is allemaal positief.
Maar ik zie als een berg tegen de intensieve training (van maandag) op. Dan moet ik weer 5 kilometer op hartslag 180 lopen. Vervolgens een dagje vogels kijken. Om vervolgens weer op volle kracht te rammen op hartslag 178 voor 7 kilometer.

Nu kreeg ik een (automatisch) mailtje van Sportrusten over de eerste 3 weken en dat ik de komende week ook nog een 10 kilometer voluit ga lopen. En nu komt ie, richting mijn omslagpunt van 190!! Ja doei! Dat gaat natuurlijk nooit.

Mijn harslagzones en omslagpunt zijn "officieel" gemeten (Nico van de Breggen), dus dat zal wel goed zijn. Maar ik ren de longen uit mijn lijf; elke keer tot het gaatje en dan moet de 10 kilometer nog harder? Ben ik nu de enige met deze problemen?
Jjudith
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 nov 2018, 21:21

Re: Halvemarathon snelheid, ben ik de enige?

Bericht door Jjudith »

Nee je bent niet de enige. Mijn halve marathon hartslag is 164 (daar heb ik in oktober de halve marathon op gelopen). Maar ik haal die hartslag nu absoluut niet tijdens de trainingen. Mss heel even maar zeker niet gedurende 7 km. Ik ben wel een paar keer ziek geweest in tussentijd maar ben nu weer fir... heb besloten maar even niet tevwel naar de hartslag te kijken. Baal er wel van..en hoop langzaam naar de 164 toe te werken
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Halvemarathon snelheid, ben ik de enige?

Bericht door korz »

De training voor halve marathon is bijzonder zwaar. Het is een stuk zwaarder dan de hele marathon, omdat je daarbij op een flink lagere hartslag mag lopen. Het voordeel is wel: Het hoeft niet. Je kunt ook op lagere hartslagen trainen. Geen enkel probleem, echter: je loopt dan waarschijnlijk geen PR. Dus er zit dan meer in. Maar als je gewoon met een glimlach over de finish wilt komen, stel je hartslagen lekker naar beneden bij en loop je kilometers. Ook dan haal je de halve marathon, alleen iets minder snel. ;-)

Succes!

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
Georgie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2018, 13:35

Re: Halvemarathon snelheid, ben ik de enige?

Bericht door Georgie »

Dank voor de antwoorden.

Ik ga overigens sowieso een PR lopen, want ik doe voor het eerst een halve marathon ;) .
Ik vind het alleen zo raar dat mijn trainingen zo hoog in de hartslag zitten. Ik heb het geluk (als ik het forum zo lees) dat ik mijn hartslag heel makkelijk omhoog of omlaag krijg en kan zodoende de trainingen goed doen. Maar de lol gaat er een beetje vanaf als je continue loopt te douwen en te te trekken. Hardlopen doe ik ook omdat ik het leuk vind, lekker om mijn gemak rennen. Om daarnaast natuurlijk progressie te maken.
Die combinatie is er eigenlijk niet met dit schema.

Ik liep gisteren een hartslag van 173 (lage halvemarathonsnelheid) en dat is de hartslag die prima loopt. Dat is een lekkere aanzet waar ik wat voor moet doen, maar niet geheel mijn longen kapot loop.

@Maarten: ik denk inderdaad dat ik het ga aanpassen. Ik ga de training van 178 hartslag (7 kilometer) vervangen door 173 hartslag. Dat klinkt als een kleine stap, maar in de praktijk is dat het verschil tussen kapot of lekker stevig trainen met plezier.
Verder blijf ik wel één keer per week 180 hartslag doen. Af en toe afzien is niet erg.

Groet, Joris
Plaats reactie