10K voluit in training......valt idd tegen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Peter1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 jun 2018, 15:55

10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door Peter1959 »

Vandaag eerste 10K voluit in voorbereiding op de marathon van Amsterdam. Valt dat ff tegen. Normaal duurt het 3 tot 5 kilometer voor ik lekker ingelopen ben. Maar met de 10K voluit op het programma heb je daar niet echt de tijd voor.
Veel te snel (voor mijn doen dan toch) van start gegaan dus. Gewoonlijk loop ik het tweede deel van een prestatieloop sneller dan het eerste deel. Vandaag niet dus :?
Volgende keer beter. Rustig(er) starten en na een km of 5 het gas erop.
Het positieve van vandaag: gekeken naar een vergelijkbare tijd(en) op de 10K eerder gelopen liep ik vandaag met een ruim lagere hartslag!
Ga vol vertrouwen mijn eerste marathon tegemoet!
carina
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 jul 2018, 18:55

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door carina »

Dat herken ik helemaal, ik moet ook echt op gang komen altijd en ga het de volgende keer ook zo aanpakken!
fredvonk
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2015, 14:21

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door fredvonk »

Hier ook mijn eerste voluit in voorbereiding voor Amsterdam. Het was ook nog een drukke werkdag en het weer was iets aan de vochtige kant. Temperatuur was stukken beter dan de afgelopen dagen. Geen PR zoals verwacht, maar wel een prima tijd voor mijn doen. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht dat ik een aardig tempo kon aanhouden omdat het tempo van de trainingen een stuk lager ligt dan de voluit. Dat vond ik wel verrassend. Ook ik ga vol goede moed verder met dit experiment.
loen
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jul 2018, 15:59

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door loen »

Peter1959 schreef: Volgende keer beter. Rustig(er) starten en na een km of 5 het gas erop.
Ik heb hier (of in het boek) juist het tegenovergestelde gelezen; In het begin knallen, als je na 6/7km geen spijt hebt van je snelle start ben je te langzaam gestart.
Peter1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 jun 2018, 15:55

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door Peter1959 »

loen schreef:
Peter1959 schreef: Volgende keer beter. Rustig(er) starten en na een km of 5 het gas erop.
Ik heb hier (of in het boek) juist het tegenovergestelde gelezen; In het begin knallen, als je na 6/7km geen spijt hebt van je snelle start ben je te langzaam gestart.
Klopt! Zoiets heb ik ook gelezen. Maar......

Bij de conditietest start je toch ook niet voluit om daarna gas terug te nemen? Dit bouw je rustig op! Vandaar bij de volgende 10K voluit: “rustig” starten en daarna het gas erop.
Ik ken mijn lijf redelijk goed en weet (lees voel) wanneer en hoe hard ik kan versnellen. Daarbij komt voor mij nog dat ‘een tijd neerzetten’ niet belangrijk is. Elke dag is anders.

Mijn doel voor Amsterdam is het leren indelen en (uit)lopen van de marathon. Een PR wordt het dan toch wel, het wordt mijn eerste 8-).

Succes iedereen. Run, relax and have fun!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Al veel nuances gelezen, maar bedenk dat het wel verstandig is eerst even warm te lopen voordat je aan de 10k voluit begint, zeker als je wat blessuregevoelig bent. ;)
En start niet te rustig... Je moet een keer echt stuk gaan op de 10k om te weten dat je echt te snel bent gestart, dat helpt je verder een volgende keer.

Waar loen op doelde is een test die we hebben gedaan met een groep die 10k heeft gelopen (tijdens een evenement) na een workshop . Aangezien we de ervaring hebben dat veel lopers hun 10k voluit niet echt voluit doen, heeft Koen gevraagd of iedereen gelijk helemaal voluit wilde gaan, met als gevolg dat inderdaad een groot gedeelte helemaal stuk ging, maar ook dat er vele PR's zijn gelopen :)

Moraal van het verhaal is dat je een 10k voluit moet leren lopen, en een keer echt stuk gaan is een goede leerschool :D

Blijde groet,

Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door jleeuwer »

Mijn ervaring is dat echt alles geven heel moeilijk is in je eentje. 95% lukt, maar "door de muur" gaan op 100% lukt mij eigenlijk alleen tijdens een wedstrijd met de motivatie van de sfeer en de andere lopers.

Overigens, op 95% kan ik mezelf absoluut niet permitteren om "rustig te starten".
PG
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2017, 04:19

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door PG »

Ik dacht zo die eerste 10K voluit lijkt mij erg moeilijk dus ik heb de trainingen van deze week wat gehusseld, de 12K van zaterdag op woensdag daarvoor gelopen, de 5k vogeltjes van woensdag sla ik over (maar wel gewandeld) en de 10K voluit van donderdag dus gelopen op vrijdag met de Phanos loopgroep van het Olympisch stadion (friday night run). Voor mij redelijk gunstige parcours in vergelijking met mijn normale trainingen in de straatjes van Amsterdam: nu lange afstanden asfalt fietspad, lekker temperatuur en af en toe zachte regen.
Ik aarzelde tussen de 10kmpu en 11 kmpu groep maar ja voluit dan maar proberen met 11 kmpu.
Na een zeer korte warming up in het stadion gingen we gelijk op tempo weg (1e km 11,44) Normaal ga ik dan stuk in km3 maar na 400 meter dacht ik dit kan ik wel aan. Heerlijk gelopen tot ca 10KM tijd ca 53:55 Omdat ik toch nog veel energie had de laatste 1,5 km tempo versneld naar ca 12-12,7kmpu, voor mijn gevoel echt racen! Na 5,5 seconden op adem komen verder goed gevoel. Wel koud want laatste km ging het harder regenen en ik moest ook nog naar huis. Gelukkig weerbericht gelezen en dus niet op de fiets maar met de auto gekomen :-) Verder geen spierpijn. Tijd geen PR (is 52:18 maar dat bleek geen 10K maar 9,74k te zijn zag ik achteraf). Heerlijk gelopen met de pacer van 11kmpu maar in het 2e gedeelte had ik best wel wat meer gas kunnen geven achteraf gezien. Mijn hartslag was nu 145 bij mijn PR in feb 2017 160 (wat volgens mij niet kan want mijn omslagpunt is 153)
Wat me ook opviel was dat mijn marathon looppas ca 169 per minuut is en elke keer als ik snel loop is die rond de 175 passen per minuut

Moraal van het verhaal:
voluit gaan is niet zo makkelijk
redelijk op tempo beginnen en gelijk pasritme goed
voor een snelle tijd iets hoger pasritme aanhouden
2e helft iets versnellen als je lekker loopt

kom maar op 1e marathon :-)
Laatst gewijzigd door PG op 11 aug 2018, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
PG
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 okt 2017, 04:19

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door PG »

p.s ik zag tot mijn verbazing toch dat ik een PR had gelopen en wel van 11,16 naar 11,29 omdat mijn vorige 10K tijd een 9,74 tijd was en geen echte 10K :-) Voor het schema maakt het niets uit omdat in hele minuten gerekend wordt en het blijft dus 53 min. :-) -:-)
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: 10K voluit in training......valt idd tegen

Bericht door jleeuwer »

Ik zal ook nog even opbiechten.

Netjes op wedstrijdtempo 10km weggegaan. Mijn omslagpunt is 185, na 3km zat ik op 183, en die hartslag steeg rustig door naar 186 op het eind. Tempo bleef precies gelijk. Helaas knakte ik mentaal na 8km en gooide de handdoek in de ring. Ik was fysiek niet stuk, maar kon het gewoon niet meer opbrengen om geconcentreerd te blijven.

Enerzijds jammer natuurlijk. Maar anderzijds was het gevoel wel heel goed. In mn eentje in het park na een werkdag valt het niet mee om mezelf voor de gek te houden dat het een wedstrijd is. Ik weet vrij zeker dat ik dit tempo naar de finish had gelopen als ik een groepje voor mijn neus had gehad en wat publiek langs de kant.

Kortom, we houden de moed erin, lekker doortrainen.
Plaats reactie