Buteyko

Plaats reactie
Janse
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:02

Buteyko

Bericht door Janse »

Hallo Koen,

Met veel interesse heb ik je boeken "ik hardloper" en "de verademing" gelezen. Erg leuke boeken, en ook lekker makkelijk en duidelijk geschreven. Mijn complimenten!

Ikzelf ben al een lange tijd overtuigd van de buteyko methode. Ik lees inderdaad veel van jou dat teveel ademen schadelijk is en veel klachten kan opleveren. Dit komt natuurlijk perfect overeen met buteyko. Maar ik lees niet erg veel terug over de buteyko methode in jouw boeken.

Een paar vraagjes:

- wat vind je van de buteyko methode?

- wat mij betreft is de controle pauze (CP) de belangrijkste test om te kijken hoe het ervoor staat met je ademhaling. In jouw boeken zie ik wel een keer de naam buteyko verschijnen, maar verder doe je hier niet zoveel mee. Hoe belangrijk is de CP volgens jou?

- de oefeningen uit jouw boek werken zeer ontspannend. De buteyko oefeningen zijn wat lastiger, omdat je daar bewust een luchthonger moet creëren. Werken de simpele oefeningen uit jouw boek ook voor het behalen van een hogere CP?

- ikzelf doe al een hele tijd bij a niet meer aan hardlopen. Het laatste jaar ben ik vooral bezig met kracht en conditie training (geen bodybuilding) en crossfit. Dit zijn altijd zeer intensieve trainingen. Tijdens joggen en fietsen is het redelijk makkelijk om je ademhaling te controleren, maar tijden het soort trainingen dat ik doe (hele zware gewichten tillen, explosive oefeningen, sprinten, crossfit etc) is dit een heel stuk lastiger.

Wat zou jij aanraden om tijdens dit soort zeer intensieve trainingen met de ademhaling te doen?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Buteyko

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Janse,

Mooi dat je de boeken Verademing en Ik, hardloper met interesse gelezen hebt.

Antwoorden op je vragen:

1. De Buteyko methode vind ik goed, voor 95% zegt Stans van der Poel hetzelfde als Buteyko. De reden dat ik de methode van Van der Poel heb omarmt, komt omdat ik het fijn vind om de oefeningen ook inzichtelijk te maken met apparatuur. Om te controleren of de oefeningen echt werken.

2. Met CP heb ik moeite. Omdat veel mensen het heel moeilijk vinden om te bepalen wanneer ze weer willen ademen, zónder geforceerd te wachten. Zo lang mogelijk je adem inhouden is makkelijk en meetbaar. Maar vaststellen wanneer je weer zou willen inademen, zonder dat het echt moet is lastig. Daarom gebruik ik liever apparatuur om te controleren met hartslagvarabiliteit, of er progressie is.

3. Bij heel intensieve trainingen is het vooral belangrijk om een oefening te doen ná het sporten.

Kun je hier wat mee?

Koen
Janse
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2015, 21:02

Re: Buteyko

Bericht door Janse »

Bedankt, duidelijk!

Nog een paar vraagjes:

- De buteyko methode staat erom bekend vele, vele kwalen te genezen. Hoor jij ook vaak verhalen van mensen die genezen van bijv astma door dankzij hardlopen en de ademhalingsoefeningen uit jouw boek?

-Door de ademhalingsoefeningen uit jouw boek leert het lichaam dus ook langzaam meer te wennen aan hogere concentraties CO2?

- buteyko therapeuten raden allemaal aan om te sporten met 100% neusademhaling, dus neus in en neus uit. Dit omdat mondademhalen zorgt voor teveel CO2 verlies, zodat je er alleen maar ongezonder van zou worden. Hoe denk jij hierover?

- je hebt het steeds over hoe belangrijk de hartslag is. Deze zou moeten dalen naarmate je fitter en fitter wordt. Je zou dus bijna kunnen zeggen dat hoe lagere hartslag iemand heeft, hoe gezonder de ademhaling is? Of zie ik dat verkeerd?

- een superfit en gezond mens heeft dus een hartslag van 40 of zelfs lager?

- ik zit erover na te denken om naast mijn kracht/conditie en crossfit trainingen (totaal 3x per week) ook nog 1 keer per week (ontspannen) te gaan hardlopen. Een marathon hoeft voor mij niet, maar de 10 km zou toch wel leuk zijn. In het boek staan volgens mij alleen maar 3 daagse schema's. Hoe kan ik het beste aanpakken als ik maar 1x (of max 2) per week wil hardlopen?

Sorry voor de vele vragen :D
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Buteyko

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Janse,

Wij horen zeker dat mensen ook genezen van astma, het CO2 - verhaal van Buteyko en Van der Poel ligt niet ver uit elkaar. Maar we ook genoeg verhalen van mensen die niet genezen van astma.

Het doel van de oefening: hogere CO concentratie.

Wat sporten betreft verschillen we van mening met Buteyko. Wij willen de spierkracht ook optimaal benutten, dus soms gaat de inspanning zo omhoog dat een mondademhaling wenselijk is.

Als je hartslag zakt, gaat de oefening goed. Verder hoef je dat niet door te trekken.

Met 1 x per week lopen train je niet echt naar een evenement, dan loop je gewoon lekker hard. Dat kan prima natuurlijk.

Zijn dit antwoorden?

Koen
glasinlood
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2015, 21:06

Re: Buteyko

Bericht door glasinlood »

Beste Koen,

Met veel aandacht heb ik je boeken Sportrusten, Ik, hardloper en Koud kunstje gelezen. In het laatste boek verwijs je naar zowel de ademhalingstechniek van Buteyko als die van Wim Hof. Wim Hof raadt de diepe buikademhaling aan, maar Buteyko raadt die juist af. Beiden raden wel een langzame uitademing aan, maar welke ademhaling is nou de goede?

Arie
Frans
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2015, 11:29

Re: Buteyko

Bericht door Frans »

Ik heb zelf de Buteyko cursus gedaan. Buteyko is in feite een oefening dat je elke dag een paar keer 'als een muisje' zo weinig in - en uitademt, met het doel om de CO2 stofwisseling te beïnvloeden. Bij mij werkte het gewoon niet. Zelf heb ik er meer behoefte aan om meer te ontspannen, waarna de ademhaling met een beetje aandacht zichzelf normaliseert, d.w.z. dat die rustiger wordt, met alle effecten van dien. Als ik te veel ga forceren, dan werkt het bij mij averechts.
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Buteyko

Bericht door korz »

Koen, welke apparatuur is dat om de HRV te meten? Is dat waar je ook de VO2Max meeting mee doet?
Lopen met je hart: heerlijk!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Buteyko

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Korz,

Ik heb even een halfjaar langer uitgeademd excuus voor mijn late reactie ;) .

De apparatuur is inderdaad dezelfde als waar ik ook VO2Max metingen mee doe. Je ziet dan adempatroon, ademfrequentie, hartslag, hartslagvariabiliteit in één beeld. Dat is erg leerzaam bij oplopende belasting, maar ook in rust.

Geluk,

Koen
Plaats reactie