Wim hof ademhaling; na de pauze

Plaats reactie
Lisette Pels
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2021, 13:26

Wim hof ademhaling; na de pauze

Bericht door Lisette Pels »

Hoi Koen,

In de video van dag 15 van het TJB programma doe je de Wim Hof oefening voor.
Het viel me op dat je na de adempauze een keer inademt en weer uitademt en niet, zoals Wim Hof het doet, een keer inademt, 15 seconden vasthoudt en weer uitademt.
Klopt dat? En wat raad je aan?

Ik heb zelf vele ernstige gezondheidsklachten en als zelf basisarts geweest zijnde merk ik dat er daar geen oplossing voor is.
Ik hoop dat het beetje bij beetje kan verbeteren door andere leefwijze, traumaverwerking, rust, veiligheid vinden, mij niet (veel) aanpassen aan omgeving maar omgeving (zoveel mogelijk) kiezen die bij me past ipv me in bochten wringen en vechten in en met iets dat niet past, in vele opzichten (veiligheid, tijd, energie, bekwaamheid, ...)

Hier hoop ik te onderzoeken of mijn ademhalingspatroon beter kan en wat dat voor mijn lijf en brein doet.
Kan ik de wim hof methode altijd doen? Ik begreep van Stans vd Poel dat je met hypercapnie zwz geen verbonden ademhaling moet doen (en dat is de wim hof natuurlijk).

Alvast bedankt!
Vr gr lisette
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wim hof ademhaling; na de pauze

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Lisette,

Om te beginnen: met hypercapnie is het inderdaad beter om de oefening niet te doen.

Het vastzetten van Wim na de inademing, doet hij ná de retentie (althans, dat was in 2014 zo). Je kunt dat doen, maar dat hoeft niet.

Is dit afdoende antwoord op je vraag?

Veel geluk!
Plaats reactie