pijn voorvoet

Plaats reactie
gea
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2014, 22:44

pijn voorvoet

Bericht door gea »

Tijdens het hardlopen als ik langer dan 10 km loop krijg ik pijn onder mijn voorvoet. Het is de zenuw die onder de bal van je voet loopt. Wat kan ik hieraan doen.
robmw
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 dec 2014, 12:28

Re: pijn voorvoet

Bericht door robmw »

Vermoedelijk een lichte ontsteking van een peesaanhechting of pees zelf.
Er zijn aantal opties. Sowieso zou ik je aanraden om naar fysio te gaan met kennis van deze (hardloop) blessure en zeker als er al sprake is van stekende pijn!

Intussen kun je het volgende zelf doen als er sprake is van zeurende (lichte) pijn;
  • Koelen; liefst 3 x per dag (ijspak niet direct op de huid);
  • Massage - dit gaat bijv. heel goed met Tennisbal - daarmee rol je onder je voet en zowel in lengterichting van je voet alsook dwars;
  • Massage - met handen en dan de pijnlijke pees (peesbundels) voornamelijk lateraal (dus dwars) masseren.
Dit mag licht pijn doen, je zult merken dat na een paar minuten de pijn minder wordt. Massage uitvoeren met massage (bijv. arncica) olie.
Met massage dwars op de pees stimuleer je het herstel meer dan met massage in lengterichting van de pees!
NB: Massage voer je uit voordat je evt. koelt!

Hardlopen op ZACHTE ondergrond!
Tijdelijke andere trainings vorm, bijv. fietsen, zwemmen, MAAR OOK sommige trainingen op CROSS trainer (CT) uitvoeren, daarbij is nl. de impact op de voet laag en kun je dus toch een soort loop beweging onderhouden.
VOORBEELD: heb afgelopen 2 dagen zo een Vogeltjes kijken en Wisseltempo duurloop thuis op CT uitgevoerd i.v.m. voetblessure (lange pees midden voet binnen zijkant was na wedstrijd zaterdag pijnlijk). Pijn is nu weer weg na massage e.d.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: pijn voorvoet

Bericht door Koen - Sportrusten »

Gaat het al beter met je voet Gea? Groet, Koen
gea
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2014, 22:44

Re: pijn voorvoet

Bericht door gea »

Hallo Koen,

Het gaat niet beter. Het lijkt op het neuroom van morton (zenuwbeknelling in de voorvoet, achter de derde en vierde teen) waarschijnlijk door te veel lopen en lange afstanden. Ik train nl voor de 60 van Texel.
Ik heb het nu laten tapen om te kijken of dit verlichting brengt. Er wordt ook geadviseerd op zooltjes te nemen maar daar ben ik niet een voorstander van want ik loop heel graag op een minimalistische schoen met zo weinig mogelijk correcties o.i.d.
tips en adviezen zijn welkom!
Elly01
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2015, 23:28

Re: pijn voorvoet

Bericht door Elly01 »

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb een licht doorgezakte voorvoet en al een paar jaar zolen, gemaakt door een orthopedische schoenmaker speciaal voor mijn hardloopschoenen. Dit liep wel beter en t loopt ook lekker, maar sinds kort loop ik langere afstanden en kan gewoon niet meer dan 11 km lopen, want ik verga van d'r pijn in mijn idd 3e 4e teen en bal van mijn voet.
Geen idee waar te beginnen: andere hardloopschoenen? terug naar orthopedische schoenmaker? Dokter? Fysio? Ik heb dus helaas geen tips Gea, maar begrijp wat je voelt...
wim55
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2015, 08:59

Re: pijn voorvoet

Bericht door wim55 »

De 'tennisbalmethode' is wel aan te raden.
Ik kreeg hem van een oude orthopeed, die veel militairen behandelde.
Die moesten ongetraind op kistjes lopen.
Het rollen is in het begin pijnlijk maar je krijgt er echt sterkere en soepele spieren van in je voeten.
Ik had er veel baat bij!
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: pijn voorvoet

Bericht door Linda_Rotterdam »

Hier ook doorgezakte voeten. Op aanraden van de masseur gestart met de bal. Ik heb een lacrosse bal gekocht online, dat rolt nog wat fijner en is te gebruiken voor allerlei triggerpoint massages.

Minimalistische schoenen zou ik blijven gebruiken, maar dan wel je voeten wat sterker maken (want dat is toch het doel?). Misschien dat de fysio je daarvoor wel aan oefeningen kan helpen.
irenedebloois
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2015, 09:27

Re: pijn voorvoet

Bericht door irenedebloois »

Je veters niet te strak doen. Ik heb een poosje last gehad van mijn voorvoeten en heb mijn veters anders gestrikt. Ik laat de eerste paar gaatjes (3 a 4) open (teenkant) en strik de veters verder normaal naar boven. Dit hielp goed. Nu sla ik nog maar 2 gaatjes over en het gaat nog steeds goed. Zijn de schoenen niet te klein? Of te smal?
Succes, groet Irene
sudwesthoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2015, 22:51

Re: pijn voorvoet

Bericht door sudwesthoek »

Te weinig doorbloeding in dat deel..
Toch maar ander schoeisel kiezen.
Ik gebruik een kunststof roller die je gebruikt bij behangen...
Deze hebben zeg maar de vorm van een regenton en zitten aan een stevige handgreep . Werkt voor mij prima.
Plaats reactie