Koud douchen bij autisme

Plaats reactie
Anita-f

Koud douchen bij autisme

Bericht door Anita-f »

Goede morgen,

Ik volg nu twee weken het koud douchen programma samen met mijn man. Nu doen we ook de run-dip-run en valt ons op dat ik hier helemaal geen moeite mee heb, maar mijn man daarin tegen wel. Ik ben een persoon die zich makkelijk van prikkels kan afsluiten en bij het betreden van het koude water heb ik eigenlijk gelijk mijn ademhaling onder controle. Mijn man heeft autisme en is daarmee heel gevoelig voor prikkels. Hem lukt het bijna niet om zijn ademhaling onder controle te krijgen. Heeft de prikkelverwerking hier invloed op?????
Janneke - Sportrusten

Re: Koud douchen bij autisme

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Anita,

Ja, kou is een hele grote prikkel en dat maakt voor iemand met autisme dat de prikkel veel zwaarder kan worden ervaren dan iemand zonder deze gevoeligheid. Zeker met de koude temperaturen van nu is de koudeprikkel sterk, het water is kouder dan 7 graden en daardoor komt er pijnprikkel bij die erg heftig binnen kan komen bij iemand die bekend is met autisme.

Het is heel belangrijk om al voor je het water in gaat, rust in de ademhaling te creëren. De stressrespons is groot en nu lukt het je man nog niet om die op te vangen. Maar daar gaat hij wel beter in worden.

Wonen jullie toevallig in de omgeving van Hilversum?

Je man mag met me mee, dan begeleid ik hem erbij, zowel voor we het water ingaan als tijdens het water ingaan.

Groetjes Janneke
Plaats reactie