Waarom maximaal 14km (en geen 16, 21 of 25)?

Plaats reactie
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Waarom maximaal 14km (en geen 16, 21 of 25)?

Bericht door dextertje »

Afgelopen zondag marathon gelopen en mijn PR verbetert! :)
Onder de 3:30u, mijn doelstelling gehaald!

Maar heb ik nu het sportrusten schema gevolgd?
Enigszins.. :geek: Dit is de tweede keer dat ik het schema volg, de eerste keer volgde ik het behoorlijk strak en liep ik echt niet meer dan 14k.

Ik wilde deze keer echter sneller lopen en minder last van kramp hebben en nam me daarom voor om meer te lopen: de meeste trainingen liep ik 1 of meerdere kilometers meer. Mijn langste training was een halve marathon onder vrij zware omstandigheden; verder een keer 18k en een aantal keren 15k.

De basis bleef: 2x per week marathontempo (of -hartslag, maar meestal richtte ik me op mijn tempo), 1x vogels kijken en 1x intensief (meestal interval, want ik had nooit zin om meer dan 7k echt hard te lopen). En af en toe 10km voluit (mijn minst favoriete training).

Of het nu door de extra kilometers kwam of niet: ik liep nu ruim 10 minuten sneller dan de vorige keer en had iets minder last van kramp.
Dus daarom vroeg ik me af: waar is de grens van 14k op gebaseerd?
Ik snap het principe heel goed van niet te lang trainen zodat je sneller herstelt, maar waarom is er gekozen voor grofweg 1/3 van de marathonafstand, en niet 3/8, 1/2 of 3/5?
Of waarom is de langste training niet gebaseerd op de tijdsduur i.p.v. de afstand. Bijvoorbeeld 1,5 uur op marathontempo?
Ben wel nieuwsgierig naar de reden! :ugeek:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Waarom maximaal 14km (en geen 16, 21 of 25)?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi dextertje,

De 14k is gebaseerd op de ervaringen van Stans van der Poel.

De traditionele schema's wisselen langzame lange duurlopen af met korte snelle trainingen. De lange duurlopen zijn zo langzaam omdat je anders een lange tijd nodig hebt om te herstellen.
Het 14k schema is gebaseerd op trainen op marathonhartslag / marathontempo.
Stans ervaring is dat bij 14k kilometer op marathonhartslag je herstel nog goed is.

Dat het is een afstand is en geen tijd is simpel: dan zou de loper die 7 minuten over een kilometer doet veel minder kilometers trainen dan de loper die 5 minuten per kilometer loopt. En het doel is toch die 42 kilometer, en niet 4 of 5 uur kunnen hardlopen :D

Met blijde groet,

Rob
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Waarom maximaal 14km (en geen 16, 21 of 25)?

Bericht door dextertje »

Oké, bedankt. Ik denk dat mijn herstel bij 18km op marathonhartslag ook nog best goed is, dus dat ik dat wel aan kan houden. :)
RunningRob - Sportrusten schreef: Dat het is een afstand is en geen tijd is simpel: dan zou de loper die 7 minuten over een kilometer doet veel minder kilometers trainen dan de loper die 5 minuten per kilometer loopt. En het doel is toch die 42 kilometer, en niet 4 of 5 uur kunnen hardlopen :D
Het klopt dat dan lopers die 5 minuten per kilometer lopen meer kilometers trainen. Maar ik neem toch aan dat lopers die 3 minuten per kilometer lopen, echt veel meer kilometers trainen, dan lopers die 5 minuten per kilometer lopen.
Of zijn er ook toppers die de marathon met maximaal 14k trainen kunnen lopen in een toptijd (zeg, onder 2:20 voor mannen, onder 2:45 voor vrouwen)? :D
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Waarom maximaal 14km (en geen 16, 21 of 25)?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

dextertje schreef: Het klopt dat dan lopers die 5 minuten per kilometer lopen meer kilometers trainen. Maar ik neem toch aan dat lopers die 3 minuten per kilometer lopen, echt veel meer kilometers trainen, dan lopers die 5 minuten per kilometer lopen.
Of zijn er ook toppers die de marathon met maximaal 14k trainen kunnen lopen in een toptijd (zeg, onder 2:20 voor mannen, onder 2:45 voor vrouwen)? :D
Lopers die volgens het 100 dagen marathon programma trainen, trainen dus altijd dezelfde afstand, er is hier geen onderscheid naar snelheid.
Er is een enkele loper die een marathon binnen de 3 uur heeft gelopen met het Sportrusten schema, maar we adviseren lopers die verwachten sneller dan 3 uur over een marathon te doen rechtstreeks met Stans van der Poel contact op te nemen. Zij kan een persoonlijk trainingsprogramma maken.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie