Halve marathon hartslag

Plaats reactie
rolandverbist
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:14

Halve marathon hartslag

Bericht door rolandverbist »

Na een succesvolle hele marathon in 3:57 wil ik nu ook een halve marathon gaan lopen volgens het marathonrevolutie schema. (Ik realiseer me dat ik de training zwaarder zal zijn.) In het boek ontbreekt helaas een tabel voor de halve marathon. Kan die op een of andere manier beschikbaar worden gesteld?
En anders is de vraag, 10 kilometer in 46 minuten, omslagpunt 177, wat is de halve marathon hartslag?
Alvast dank,
Roland.
Wieteke1981
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2016, 14:06

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Wieteke1981 »

Ik ben ook erg benieuwd welke hartslag je het best kunt aanhouden voor een halve marathon.

En ik had nog een andere vraag over het trainen voor een halve marathon na het trainen voor (en lopen van) een hele: kun je in zo'n geval gewoon uitgaan van het omslagpunt dat je bepaald hebt voorafgaand aan het trainen voor de hele marathon, of is het verstandiger om na het lopen van de hele opnieuw een veldtest te doen om je omslagpunt te bepalen?

Als marathonhartslag hield ik 144 aan. Als ik het me goed herinner, was mijn omslagpunt 177. Mijn beste 10 km-tijd was 52:29 minuten.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Ronald, Wieteke,

Bij de nieuwe druk van de marathon revolutie zullen ook de tabellen voor de halve marathon worden opgenomen.
Daar heb je als koper van de eerste druk natuurlijk niets aan, dus als je mij je 10km tijd en je omslagpunt stuurt, kan ik je jouw halve marathonhartslag geven.

Roland, jouw halve marathonhartslag is 166.
Wieteke, die van jou is 159

Als je veel progressie hebt gemaakt, dus als je 10km tijd veel beter is geworden tijdens de marathontraining dan kun je een nieuwe veldtest doen, mocht dit niet het geval zijn dan zal je omslagpunt nog wel kloppen.

met blijde groet,

Rob
rolandverbist
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:14

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door rolandverbist »

Bedankt Rob, nu ben ik ook weer helemaal blij.

En Wieteke: succes alvast!
Wieteke1981
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2016, 14:06

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Wieteke1981 »

Bedankt voor je snelle antwoord, Rob!

Mijn beste 10 km-tijd tijdens de marathontraining lag 2 minuten lager dan ervoor. Maar die halvemarathonhartslag van 159 lijkt me pittig zat, dus voor mij sowieso geen nieuwe veldtest... :shock: ;)

Jij ook alvast veel succes gewenst, Roland!
Wieteke1981
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2016, 14:06

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Wieteke1981 »

Sorry, nog 1 vraagje: bij de marathontraining hield ik voor het 'vogels kijken' en de intensieve training een hartslag aan die respectievelijk ongeveer 5 slagen lager en ongeveer 5 slagen hoger lag. Is dat ook een goed uitgangspunt voor het halvemarathonschema?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wieteke,

Uitgangspunt bij "Vogels kijken" is ontspannen lopen, dus niet op hartslag. Je moet makkelijk je adem kunnen verlengen, dus langer uitademen dan inademen.

Je kunt 5 slagen meer aanhouden voor de intensieve training, maar het kan zijn dat je dit niet haalt. Dan wordt de intensieve training "voluit", dus gewoon zo snel mogelijk.

Als de intensieve trainingen gaan tegenstaan maak er dan een interval van. Dus bijvoorbeeld bij 4 km intensief doe je 4 keer 700 meter snel, 300 meter langzaam.

Succes!

Rob
Wieteke1981
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2016, 14:06

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door Wieteke1981 »

Hoi Rob,

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Het niet letten op de hartslag en gewoon rustig lopen heb ik geprobeerd, maar ik betrapte me erop dan toch niet langzaam genoeg te lopen. Het hielp dan om op mijn horloge een maximale hartslag in te stellen waar ik in elk geval niet boven mocht komen tijdens het 'vogels kijken'. Bij het trainen voor de marathon gebruikte ik een hartslag van 139 als bovengrens, dat voelde heel comfortabel en lijkt me ook een fijn tempo voor de rustige halvemarathontrainingen.

Je tip over intervaltraining lijkt me erg handig, ik zie er namelijk nu stiekem al tegenop om te moeten lopen op een hartslag van 159 + 5 :lol: . Gelukkig maar dat die intensieve trainingen bij het halvemarathonschema zo lekker kort zijn!
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door dextertje »

RunningRob - Sportrusten schreef: Bij de nieuwe druk van de marathon revolutie zullen ook de tabellen voor de halve marathon worden opgenomen.
Weet je toevallig wanneer de nieuwe druk wordt verwacht?

Ben nu overigens voor de halve marathon aan het trainen, halverwege week 11 ingestapt (halve marathon is in Leiden op 22/5). Pff, ik loop liever 14km op marathonhartslag dan 10km op (beoogd) halve marathontempo.. Wat een verschil in intensiteit (25-30 seconden per minuut bij mij)!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

dextertje schreef: Weet je toevallig wanneer de nieuwe druk wordt verwacht?
De tweede druk is verkrijgbaar. Mocht je hem willen bestellen let even op dat je echt de tweede druk krijgt. Bij Sportrusten zal dit het geval zijn, maar bij andere (online) winkels kunnen we niet in de voorraad kijken...

Met blijde groet,

Rob
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door dextertje »

De tweede druk is verkrijgbaar. Mocht je hem willen bestellen let even op dat je echt de tweede druk krijgt. Bij Sportrusten zal dit het geval zijn, maar bij andere (online) winkels kunnen we niet in de voorraad kijken...
Ik koop niet zo snel een nieuwere druk van een boek dat ik al heb, maar ik wil misschien wel de nieuwste druk als e-book. Echter, bij de (grote) online-winkels als bol.com, eci.nl, ako.nl en bruna.nl vind ik alleen de editie uit oktober 2015 (ISBN 9789491729553).
Bij sportrusten.nl zie ik alleen de fysieke versie (en als ik die wil bestellen, komen er nog 1,95 verzendkosten bij; ik wil niet moeilijk doen, maar voor een boek dat ik al heb, is het een extra drempel om te bestellen :mrgreen: ).
Hebben jullie ergens ook de nieuwste druk van het e-book te koop?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

We zoeken het uit, een tijdje geleden hadden we dit ook al geconstateerd dus ik had verwacht dat het nu wel in orde gemaakt zou zijn.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie