Marathon hartslag

Plaats reactie
t.aalders
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2019, 11:32

Marathon hartslag

Bericht door t.aalders »

Ha Rob,

Komende week start ik met veel interesse aan het marathon schema richting mijn 2e marathon na veel pijntjes / blessures in de voorbereiding op mijn eerste.

Nu maak ik uit de tabellen van het boek op dat mijn marathon hartslag rond de 155 zou liggen (10k: 42m, omslagpunt 173). Op basis van mijn vorige marathon ( Rotterdam vorig jaar, vrij warm gem 164, helemaal afgedraaid na 35km) en andere maximale loopjes van c30 km (gem 168-170) lijkt dit aan de lage kant.

Omslag punt is bepaald bij een SMA op een fiets, + 10 slagen (de maximaal hartslag van 180 tijdens de test komt nog overeen met een recente testloop op 5km, waardoor de test uitslagen grosso modo me nog betrouwbaar lijken )

Hoe kijk jij gezien bovenstaande aan tegen mijn marathon hartslag ? (ik loop daarnaast sinds kort met Stryd waarbij de voorspelde marathons wattages wel meer in de buurt liggen van hf 155, maar dat terzijde..) . Is mijn hartslag tijdens Rotterdam vorig jaar relatief hoog omdat ik me daar kapot heb gelopen en op karakter de finishlijn heb gehaald, of adviseer je toch iets hoger in de hartslag te gaan trainen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi T,

Je kan voor jezelf even een korte check doen:
Als je traint op je marathonhartslag zou je ook ongeveer in je marathontempo moeten lopen. Bij een enkele training zal dit nog wel eens afwijken maar na een aantal trainingen (op marathonhartslag) zou dit toch wel moeten kloppen.

Als dit niet zo is dan kan het zin hebben wat hoger (of lager) in hartslag te gaan trainen, mocht je daar vragen over hebben dan hoor ik het graag..

Blijde groet,
Rob
t.aalders
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 nov 2019, 11:32

Re: Marathon hartslag

Bericht door t.aalders »

Ha Rob,

Super, dankje . Doe ik dat! En zal ik ook even een vinger aan de pols houden bij de eerste 10k voluit training over een paar weken!
Plaats reactie