zal gewicht verliezen me sneller maken?

Plaats reactie
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

zal gewicht verliezen me sneller maken?

Bericht door Nele »

Een vraag aan ieder die het weet… Zal gewicht verliezen me sneller maken?
Ik ben een zeer luie loper (vogels kijken is hier favoriet) en ook een trage loper. Ik vind dat laatste op zich niet zo erg, maar ik zou toch ook eens graag 'met de meute' aankomen in plaats van helemaal achteraan te drentelen. Ik loop nog niet zo heel erg lang - drie jaar - dus misschien heb ik gewoon nog tijd nodig? Ik heb intussen twee keer een halve en 1 keer een hele marathon gedaan.
In het boek van sportrusten stond ergens vermeld dat een lager gewicht kan helpen met een beter zuurstofgebruik?
Mijn BMI is 24 dus dat lijkt me op zich goed, maar er kunnen wel wat kilo's af. Heeft dat zin of niet echt? Moet ik misschien gewoon wat sneller trainen en niet zo lui wezen? :lol:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: zal gewicht verliezen me sneller maken?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ja, het is zelfs de snelste manier op sneller te worden. :D

Je snelheidswinst is (binnen bepaalde grenzen) recht evenredig. Dus als je 5% afvalt dan wordt je ook 5% sneller :) :)
Dat heeft niks te maken met je zuurstofgebruik, je hebt gewoon minder gewicht dat je mee hoeft te slepen, en dat kost dus minder energie. ;)
Misschien wat je gelezen hebt is dat je Vo2max hoger wordt als je afvalt, aangezien dat aangeduid wordt per kg. Als je dus minder kg hebt, wordt je Vo2max hoger.

Als je sneller wilt worden is het zaak af en toe ook echt snel (proberen) te lopen. Als "gewoon" snel lopen niet lukt, probeer dan een interval training. Doe dan tweederde snel, eenderde langzaam. Dus bijvoorbeeld 500 meter voluit, 250 meter rustig. En dit herhaal dan een aantal keren.

Wat je ook kunt proberen is een pyramideloop. Je begint op een hartslag die pittig is maar die je goed kunt halen. Dat loop je 2km. Dan ga je 5 slagen hoger lopen in hartslag, en dat doe je ook 2km. En dan verhoog je weer je hartslag met 5 slagen. In het begin zul je misschien het gevoel hebben dat dit niet lukt, maar als je eenmaal een paar honderd meter gelopen hebt op deze hogere hartslag, dan blijkt het eigenlijk best mee te vallen. Daarna mag je weer 5 slagen dalen voor 2km en daarna loop je weer 2km op je starthartslag. Dit voelt dan aan als een makkie.

Succes,
Blijde groet,
Rob
Nele
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 feb 2018, 04:48

Re: zal gewicht verliezen me sneller maken?

Bericht door Nele »

Bedankt voor de uitleg Rob!! Het was inderdaad die V02max die ergens in m'n geheugen zat. :)
Ik ga m'n best doen. ;)
Plaats reactie