Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

RonaldvdV
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:39

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RonaldvdV »

Goedemiddag Toppers!!!

Leuk te lezen dat er aardig wat mensen zijn die de uitdaging aangaan om met het Sportrusten programma hun eerste Marathon te lopen. Ook ik ben daar een van. Aangespoord en uitgedaagd door een vriendin van mij om samen met haar te trainen voor de halve van Egmond. Hiervoor dus al maanden geleden gestart met het schema voor de halve en nu dus al enkele weken het schema voor de hele. Mijn ervaring in al die weken / maanden zijn echt positief. Als je naar de resultaten kijk dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik de keuze heb gemaakt om dat "groene boekje" aan te schaffen. Natuurlijk heb ook ik wat mindere trainingen, maar dat hoort er gewoon bij. Maar daar waar ik vroeger moeite had om 6 min per km te lopen, zijn dit nu tijden die ik simpel haal met de trainingen. Tijdens mijn schema voor de halve, mijn 10km tijd met 6 min verbeterd (van 1:01 naar 0:55). Nu zit ik al op 53 min en 30 sec!!! Waar ik wel een hekel aan heb zijn die Voluit trainingen........Maar ja, die laten mij wel zien dat er resultaat wordt geboekt. Als dit zo door gaat dan ga ik met volle vertrouwen richting Rotterdam. Ik wil hierbij dan ook alle debutanten (maar ook alle andere) heel veel succes wensen met de aankomende weken en niet te vergeten de Marathon zelf. En als een training een keer niet gaat zoals gehoopt, geen zorgen maken......Dat mag gerust een keer, luister goed naar je lichaam en hartslag.
Succes allen!!! Groet Ronald.
IngridBannink
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 apr 2017, 14:17
Locatie: Dalfsen

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door IngridBannink »

Dag allemaal,

Ook ik was totnogtoe erg positief over het schema. Maar, afgelopen maandag ben ik nogal hard gevallen met schaatsen. Ik dacht dat de last met een paar dagen wel over zou zijn. Maar mijn been voelt nu nog erg pijnlijk, ik durf er nog echt niet mee te hardlopen. Ik zat al in week 9, dus heb 2 weken speling, hoop dan ook van harte dat ik eind volgende week met week 9 kan doorgaan, maar hou er een klein beetje rekening mee dat dit dan toch nog teveel is.

Dan duim ik tijdens de marathon van Rotterdam voor jullie. Mijn kans komt dan wel tijdens een andere marathon dit jaar, liefst voor augustus, want dan word ik 50. Voor mijn 50e een marathon lijkt me wel een mooi doel.
Groet,
Ingrid
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Inmiddels bijna op de helft. Ook nog steeds erg positief. Mijn marathon hartslag laag-tempo correspondeert mooi met mijn km-tijd zoals voorspeld. Ook is mijn 10km-tijd verbeterd van (bijna) 54 min naar 50 minuten.

Hou me netjes aan het schema, maar voor komend weekend ga ik mezelf een halve marathon 'cadeau' doen. Deze ga ik lopen op marathonhartslag. Doe dit ook om mezelf nog iets meer zelfvertrouwen te geven. Een loop van 21 klinkt toch stuk verder dan 14...
Michaelbijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:30

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Michaelbijl »

Hoi allemaal,
Hier ook alles volgens schema. Lage marathon hartslag training is van 7.04 inmiddels naar 6.11 gegaan. Bij mijn huidige 10K tijd van 53 minuten zou 6.26 het marathon tempo moeten zijn. Ben bang dat mijn minst favoriete training, de 10K, nog wat sneller moet :lol:
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Hallo,

Ojee, over de helft... Heb mezelf t weekend even goed een spiegel voor kunnen houden. Ik vond dat ik het wel verdiend had om iets langer te lopen. Het was ook fantastisch loopweer. Zoals ik eerder al aangaf wilde ik 21 gaan lopen op marathonhartslag. Echter begon ik de eerste paar kilometers te snel, waardoor ik vanaf begin al met marathonhoog hartslag liep. (maar het liep zo lekker, het weer was zooo mooi enz enz) :oops:

In totaal heb ik 25 kilometer gelopen (sorry), compleet gesloopt :cry: ... Ik ben begonnen met marathon hoog welke automatisch overging in 'intensief' en hoger na een kilometer of 14. (toevallig?) Ik heb dus van de drie delen waarin ik de marathon moet opdelen het tweede en derde deel gelopen....

Goeie les voor mezelf geweest voor 8 april om écht met marathon laag te beginnen. Las op een ander forum en ik onderschrijf het; wanneer je de eerste kilometers te snel begint, betaal je die te snelle seconden in minuten terug op het einde...
In mijn geval was ik over de eerste 5 kilometer gemiddeld 18 seconden te snel, en omgerekend vrees ik dat ik die 18 minuten op het einde wel zou verliezen... Gelukkig dat ik nu zo eigenwijs was, en niet 8 april...

De marathon lopen, er komt toch nog wel veel bij kijken :)
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ik ben er ook bij in Rotterdam!

Dat klinkt als goed nieuws, maar betekent wel dat ik het gisteren in Zaltbommel verprutst heb. Waar het nu precies aan lag zullen we nooit weten: (a. te weinig vocht binnengehouden, b. alleen gelopen in de wind, c. de kou, d. all of the above) maar ik was al bij 12 km gesloopt. Tot de halve marathon lag ik prima op schema (1:56), maar wist daar al dat ik dat geen hele marathon meer zou volhouden. En langzamer lopen of tussendoor wandelen was geen optie, in die kou. Dus bij 28 km uitgestapt. Geen spijt van, want er was niet echt een keuze.

Ik heb wel spierpijn alsof ik een hele marathon heb gelopen. Nu dus herstellen en volgende week voorzichtig het schema weer oppakken bij de laatste 5 weken.

Twijfel wel of ik het dan in Rotterdam niet nog wat conservatiever moet aanpakken qua tempo. Het vertrouwen is een beetje weg...
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Wizzard247 schreef:Echter begon ik de eerste paar kilometers te snel, waardoor ik vanaf begin al met marathonhoog hartslag liep. (maar het liep zo lekker, het weer was zooo mooi enz enz) :oops:
Herkenbaar! Ik liep ook zooo lekker in het zonnetje die eerste 8 km, tegen de snijdende wind in.
Had me waarschijnlijk beter in een langzamere pacergroep kunnen verschuilen, en daarna versnellen.

Verstandig om dat in een trainingsloopje eens uit te proberen. :D
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

Trainen ging redelijk tot nu maar helaas nu toch griep gekregen : ben bang dat dat deze week geen hardlopen zal zijn: kan ik de marathon nu vergeten? 😔
Michaelbijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:30

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Michaelbijl »

Welkom Linda,
Ik heb tijdens de Amsterdam marathon ook een langzamere pacer gebruikt om het eerste deel langzaam te kunnen starten. Tijdens de race bepaal je wanneer je zelf vooruit gaat, na de 10, de halve of helemaal niet als het niet goed gaat.
Het is naar mijn idee de bedoeling hem in ieder geval uit te lopen. De tijd vind ik minder belangrijk.
Amsterdam heb ik daardoor redelijk makkelijk uit gelopen ondanks de warmte. Ook in Rotterdam zal ik dit weer toepassen...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Yteke schreef:Trainen ging redelijk tot nu maar helaas nu toch griep gekregen : ben bang dat dat deze week geen hardlopen zal zijn: kan ik de marathon nu vergeten? 😔
Geen probleem, een week missen in je schema moet kunnen, hetzelfde geld voor lopers die een weekje wintersport gaan doen. :)

Blijde groet,

Rob
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Ik volg op FB ook een groep die het nu over 'De Pacers volgen' heeft tijdens de marathon. En hierboven ook. Maarre dat is toch helemaal niet verstandig als 'sportruster'? En al helemaal niet voor een eerste marathon?
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door boeskoolloper »

Wizzard247 schreef:Ik volg op FB ook een groep die het nu over 'De Pacers volgen' heeft tijdens de marathon. En hierboven ook. Maarre dat is toch helemaal niet verstandig als 'sportruster'? En al helemaal niet voor een eerste marathon?
Ga ik ook doen om eerst mijn marathontempo aan te houden, mocht na een tiental kilometers mijn hartslag "totaal anders" is dan het zou moeten pas ik aan op hartslagtempo.
Wil echt genieten van mijn eerste marathon en wil niet steeds mijn horloge kijken. Ik vertrouw op de 100 dagen training :)
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Ik wil ook niet elke 100 meter moeten kijken op mijn horloge (al doe ik het nu wel belachelijk vaak, en maar bevestiging zoeken). Ik heb me voorgenomen om de eerste 5kilometer niets anders te doen dan op marathontempo te lopen. Kan mijn lichaam weer even 'ontstressen' van de omgeving/start/zenuwen ed.

Daarna ga ik wel mijn hartslag als leidraad nemen. Ik wil niet helemaal kapot zijn na 25km ;) Het is nog maar 37 dagen! Ik wist niet dat een mens zo naar een marathon lopen uit kon zien! :lol:
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door boeskoolloper »

Wizzard247 schreef:Ik wil ook niet elke 100 meter moeten kijken op mijn horloge (al doe ik het nu wel belachelijk vaak, en maar bevestiging zoeken). Ik heb me voorgenomen om de eerste 5kilometer niets anders te doen dan op marathontempo te lopen. Kan mijn lichaam weer even 'ontstressen' van de omgeving/start/zenuwen ed.

Daarna ga ik wel mijn hartslag als leidraad nemen. Ik wil niet helemaal kapot zijn na 25km ;) Het is nog maar 37 dagen! Ik wist niet dat een mens zo naar een marathon lopen uit kon zien! :lol:
Dat heb ik ook hoor, kijk er erg naar uit :D
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Wizzard247 schreef:Ik wil ook niet elke 100 meter moeten kijken op mijn horloge (al doe ik het nu wel belachelijk vaak, en maar bevestiging zoeken)
Wen je niet vanzelf aan het juiste tempo tijdens je trainingen? Dat heb ik namelijk wel.

Maar dan kan het nog zo zijn dat je op wedstrijddag niet lekker in je tempo komt, met al die afleidingen ;)
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Linda_Rotterdam schreef:
Wizzard247 schreef:Ik wil ook niet elke 100 meter moeten kijken op mijn horloge (al doe ik het nu wel belachelijk vaak, en maar bevestiging zoeken)
Wen je niet vanzelf aan het juiste tempo tijdens je trainingen? Dat heb ik namelijk wel.

Maar dan kan het nog zo zijn dat je op wedstrijddag niet lekker in je tempo komt, met al die afleidingen ;)
Jawel hoor; ik weet bij benadering wel mijn (marathon)tempo en welke (marathon)hartslag daarbij hoort zonder te hoeven kijken op mijn horloge. Ik kijk vaak om de bevestiging te zoeken. Alleen zal er wel verschil in hartslag zitten tussen hier in het rustige noorden lopen op een zondagmiddag, en in het drukke Rotterdam met veel lopers en nog veel meer toeschouwers :)
IngridBannink
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 apr 2017, 14:17
Locatie: Dalfsen

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door IngridBannink »

Wie wil mijn ticket overnemen voor de marathon van Rotterdam? Of ken je iemand anders die dat wil? Ik wil mijn startbewijs graag overdragen.

Ik ben nl al 4 weken gestopt met de voorbereidingen omdat ik door een val op de ijsbaan een slijmbeursontsteking heb gekregen in mijn been. Lopen is erg pijnlijk en het herstel schiet niet erg op, ook doordat ik eerst niet wist wat het was en toch maar doorging met van alles. Ook al zou de pijn morgen over zijn, dan vind ik 5 weken te kort om nog te trainen. Succes jullie met voorbereidingen!!

Groet,
Ingrid
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

RunningRob - Sportrusten schreef:
Yteke schreef:Trainen ging redelijk tot nu maar helaas nu toch griep gekregen : ben bang dat dat deze week geen hardlopen zal zijn: kan ik de marathon nu vergeten? 😔
Geen probleem, een week missen in je schema moet kunnen, hetzelfde geld voor lopers die een weekje wintersport gaan doen. :)

Blijde groet,

Rob
Hi Rob het is helaas meer dan een week: ik heb de laatste training 22 februari gedaan, een gewone 7K, en kan zoals het nu lijkt woensdag weer beginnen met vogeltjes kijken .. Ik ben al wel wat langer trainen doordat ik met het schema vd halve begon en eerst de Asselronde heb gelopen maar dit is wel een aardig gat in het schema: kan ik er nog voor gaan of wordt dat nu een probleem?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heb er nog wel vertrouwen in. Na een ziekte kun je gewoon weer voluit trainen, een blessure is vervelender want dan bestaat de kans dat de blessure weer opspeelt. En dat is bij jou niet het geval.

Succes!

Blijde groet,

Rob
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

RunningRob - Sportrusten schreef:Ik heb er nog wel vertrouwen in. Na een ziekte kun je gewoon weer voluit trainen, een blessure is vervelender want dan bestaat de kans dat de blessure weer opspeelt. En dat is bij jou niet het geval.

Succes!

Blijde groet,

Rob
Top, dan ga ik er voor!
Plaats reactie