Eerste opstart voor marathon training

Plaats reactie
Leon 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:41

Eerste opstart voor marathon training

Bericht door Leon 1 »

Dag Koen,

Een kleine 2 weken geleden heb ik je clinic over sportrusten en het 100 dagen schema bijgewoond. Erg interessant, ik ben de volgende dag direct aan de slag gegaan met het omslagpunt en trainingsschema.

Naar aanleiding van mijn opstart heb ik nog enkele vragen, ik hoop dat je daar bij kan helpen.

In je boek verwijs je (bewust) slechts beperkt naar de voeding voor het marathon-schema. Je geeft aan dat er eiwitten, goede vetten en goede koolhydraten nodig zijn. Wat versta je onder goede koolhydraten?

Ik ben aan de slag gegaan met de ademhalingsoefeningen, maar heb nog moeite gevoel te krijgen voor wat wel of niet goed is na een training. Heb je nog extra tips voor de opstart?

Ik ben aan de slag gegaan met het marathonschema. Ik loop inmiddels al ruim een jaar hard, standaard 3x in de week afstanden van 5-9km, blijkbaar op een relatief rustig tempo (9 tot 10 km per uur). Nu merk ik in de opstart dat ik een ander "gevoel" heb dan ik gewend ben, nu ik op hogere snelheid loop (11 tot 12 km per uur) met iets grotere afstanden (10-11km). Nu ben ik door het lezen van het hoofdstuk "blessures" wel geschrokken, dus nu weet ik niet of het voelen van deze plekken komt door het trainen of wellicht door overbelasting. Heb je hier nog tips over?

Alvast en nogmaals hartelijk bedankt voor de inspirerende sessie!

Met vriendelijke groet,
Leon
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste opstart voor marathon training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Leon,

De vraag over voeding heb ik even doorgespeeld aan Maarten, hij is meer van de voeding.

Na een training kun je dezelfde oefening doen als in rust:
Adem in - adem uit - pauze.
Of
Adem in - adem langer uit
Je zult zien dat je hartslag dan (sneller) daalt.

Mijn ervaring is dat je heel goed kunt voelen of iets een blessure is of niet. Als je bij het starten van de training wat stijf bent, maar het is na pakweg een kilometer over, dan is er niets aan de hand.

En houd je rusthartslag in de gaten, als je te hard van stapel loopt, dan is dat ook een goede meeting om te zien dat je niet overtraind.

Met blijde groet,

Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 01 aug 2017, 20:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Maarten - Sportrusten
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2014, 12:06

Re: Eerste opstart voor marathon training

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Leon,

Dank voor je vraag. Zoals Rob al aangeeft heeft hij mij een seintje gegeven ;-).

Onder 'slechte' koolhydraten bedoelen we vooral geraffineerde suiker, dus de suiker zoals wij die kennen als we dat in koffie of thee doen. Dit zit uiteraard ook in veel producten verwerkt, zoals koek, snoep, sportdranken, etc. Wij zijn daar niet 'tegen', maar het kan nuttig zijn je lijf wat meer op vet te laten werken. Betere koolhydraten zijn die met een wat lagere glycemische index (wordt minder snel opgenomen in het bloed en zorgen daarmee niet voor een enorme stijging in bloedsuikerspiegel). Voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld fruit.

Succes voor nu!

Blije groet,
Maarten
Plaats reactie