De eerste kilometer

Plaats reactie
Vida
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 10:40

De eerste kilometer

Bericht door Vida »

Ik snap er niets van. Het hardlopen gaat me echt goed af, ik word zelfs een beetje sneller de laatste tijd. Ik loop nu ruim 3 jaar hard en sinds een jaar volgens sportrusten.
Maar waarom blijft die eerste kilometer zo'n opgave? Of ik nou ga vogels kijken, of een keertje voluit ga, of ik nou hartstikke fit ben of moe na een lange kantoordag, die eerste kilometer denk ik altijd dat ik beter kan omdraaien.
Inmiddels weet ik dat als ik gewoon doorloop, dat gevoel verdwijnt en ik gewoon prima kilometers kan maken. Maar ik zou wel eens met gemak van start wil gaan.

Mijn eerst kilometer is ook steevast de langzaamste, dus ik ga in ieder geval niet te hard van start lijkt me. Mijn hartslag is mooi laag bij het opstaan, en ik doe over de dag en ook voor vertrek regelmatig een ademhalingsoefening. Zie ik iets over het hoofd?
Is er nog een tip of moet ik me er maar bij neer leggen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: De eerste kilometer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Vida,

Een bijzondere vraag :) . Het verschijnsel dat je geen zin hebt om te lopen kennen we allemaal denk ik wel, Koen heeft daar ook een stukje over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/moe-ga-hardlopen/

Maar wat voel je precies tijdens die eerste kilometer? Stijve spieren? Pijnlijke gewrichten? Of is het puur mentaal?

Ik zou de eerste kilometer puur gebruiken om in te lopen. Ik doe dit zelf ook en doe daarna wat rekoefeningen, maar dat is geen verplichting. Dan zijn mijn spieren los en warm en dan begin ik de eigenlijke training.

Als jij dit zou doen dan loop je in op een voor jou zo comfortabel mogelijk tempo, en is de "opgave" minder?

Met blijde groet,

Rob
Vida
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 10:40

Re: De eerste kilometer

Bericht door Vida »

Dank je voor je snelle reactie. Het heeft gelukkig niets met zin in hardlopen te maken. Ik vind het heerlijk om te doen, en kan ook echt zin hebben om te gaan. Maar het gaat gewoon heel stroef. Ik kom niet vooruit. Er zit lood in mijn benen, en ik krijg mijn ademhaling niet goed onder controle.
Als ik samen met een vriendin loop, dan kan ik die eerste kilometer ook veel moeilijker praten dan de kilometers die erna volgen.

Misschien ben ik gewoon een vreemd geval :lol:
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: De eerste kilometer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Het lijkt erop dat je lichaam wat moeite heeft "om op te starten". Ik heb dat 's morgens nog wel eens bij het opstaan ;) Net alsof ik de dag ervoor een halve marathon heb gelopen, even lopen en dan is het over.

Heb je wel eens geprobeerd koud te douchen? Dit bevorderd je bloedsomloop en maakt de omschakeling van rust naar lopen aangenamer:
https://www.sportrusten.nl/5-redenen-om ... e-douchen/

Met blijde groet,

Rob
Vida
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2015, 10:40

Re: De eerste kilometer

Bericht door Vida »

RunningRob - Sportrusten schreef: Ik heb dat 's morgens nog wel eens bij het opstaan ;)
:lol: :lol:

ik geloof dat ik maar gewoon moet accepteren dat het zo is, en vertrouwen op de soepele kilometers die volgen na die eerste kilometer. Koud douchen heb ik jaren geleden al eens geprobeerd, maar daar werd ik echt niet gelukkiger van. Dan maar beter 5 a 6 minuten stroef hardlopen dan enkele minuten kou lijden 8-)
egbert
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2015, 17:30

Re: De eerste kilometer

Bericht door egbert »

hallo.
ik zou mijn warming up aanpassen. Doe je al bv steigerungen aan het einde van je warming up ?

groetjes

egbert
Plaats reactie