Hartslag en ademhaling

Plaats reactie
MamaMieke
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2019, 12:15

Hartslag en ademhaling

Bericht door MamaMieke »

Hallo allemaal,

ik zit met een vraagje. Ik volg het 100 dagen programma op weg naar een halve marathon. Door de vakantie lag mijn training wel een tijdje op zijn gat. Nu moet ik vooral trainen in mijn D2. In de uitleg staat dat je bij Vogels kijken nog kan verlengen met je ademhaling, D2 zou zwaarder moeten zijn. Nu heb ik mijn omslagpunt laten testen bij een sportmedische arts en heb zo mijn zones via de website. Maar als ik in deze zone's train loop ik in een dribbelpasje zeg maar zo traag. Tevens kan ik nog zo goed als normaal ademen (amper verhoogd). Het voelt gewoon heel apart. Gaat dit nog anders worden in de loop der tijd? Gaat mijn hs dan zoveel verbeteren dat ik straks wel echt mijn best moet gaan doen? Want voor nu is het alsof een slak nog sneller is...

Groetjes, Annemieke

Edit: misschien in het verkeerde hokje geplaatst.. sorry!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag en ademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Annemieke,
MamaMieke schreef: 25 sep 2019, 11:57 Ik volg het 100 dagen programma op weg naar een halve marathon.
Bij trainingen voor de halve zijn je belangrijkste trainingen de trainingen op halve marathonhartslag, dus je tempo zou dan ook ongeveer halve marathontempo moet zijn. Dus bij het lopen op lage marathonhartslag (de laagste zone in je trainingen).

Voor jou betekent dit dat je dan ongeveer 7:25min/km zou moeten lopen. Het aantal trainingen dat je hebt ingevuld is nog te weinig om er wat zinnigs over te zeggen, maar als je over een week of wat nog twijfelt trek dan weer even aan de bel.
MamaMieke schreef: 25 sep 2019, 11:57 Edit: misschien in het verkeerde hokje geplaatst.. sorry!
No problem! ;)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie