Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Plaats reactie
visje24
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2016, 20:33

Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Bericht door visje24 »

Ik heb met veel interesse op jullie site gelezen en het heeft me overtuigd dat een marathon voor mij misschien toch ook wel haalbaar is. Maar als ik die korte afstanden zie vraag ik me af hoe je gewrichten en spieren wennen aan die lange afstand van 42 km... Ik heb 1x een halve gelopen en steeds als ik een langere afstand liep tijdens het trainen merkte ik daar conditioneel niet echt iets van, maar wel door pijn aan mijn heupen, knieën enz. Dit wende dan wel weer als ik het vaker deed, maar hoe zit dat met de marathon, als de langste afstand die je lichaam te verduren gehad heeft 14 km is....? :shock:
Red ik dat dan tijdens de race en hoe voelt het daarna? Of loop ik dan misschien nooit meer door overbelasting? :(
Ben heel benieuwd naar jullie mening en ervaringen van mensen die hun eerste marathon ook met dit schema gedaan hebben...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Dank voor je bericht.

Koen heeft een keer een blog geschreven, waarin volgens mij al je vragen worden beantwoord:
https://www.sportrusten.nl/hoe-loop-je- ... km-traint/

Wat ervaringen van mensen die hem hebben gelopen:
https://www.sportrusten.nl/sportrusten-ervaringen/

In het boek "De marathonrevolutie" wordt er dieper ingegaan op het trainingsschema specifiek voor de marathon.
Het boek "Ik hardloper" vertelt meer over ademhalingsoefeningen en lopen volgens de sportrusten methode in het algemeen, dus ook als je beginner bent of je wilt voorbereiden voor een 10km, halve of hele marathon.

Succes!

Rob
visje24
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2016, 20:33

Re: Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Bericht door visje24 »

Bedankt voor je snelle antwoord!
Dat stuk had ik inderdaad al gelezen, en gaat wel over minder blessures tijdens het trainen, wat logisch is als je veel minder (lang) loopt, maar niet zozeer hoe je lichaam opeens 42 km aan kan...
Leuk om alle ervaringen te lezen maar naar mijn idee zijn het toch vaak goede lopers waarvan de lichamen al veel belasting gewend zijn ;). Zijn er ook mensen minder hard lopen en niet zo fanatiek en die het met Sportrusten ook gelukt is om de marathon zonder problemen uit te lopen? Ik heb er nl heel veel zin in, maar ben ook een beetje bang dat het helemaal verkeerd uitpakt...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo,

Ik begrijp je zorgen, echter het sportrusten programma is juist ontwikkeld voor mensen die niet veel kunnen of willen trainen. Afgelopen zaterdag is er een weer nieuwe groep gestart met een veldtest en een 100 dagen schema, en het merendeel van deze mensen doet dit als voorbereiding voor hun eerste marathon....

Het boek de marathonrevolutie is geschreven naar aanleiding van de vele vragen en zorgen die mensen hebben als ze van het schema horen. In het boek staan ook veel reacties van ervaren en beginnende lopers. tevens worden ook de nadelen van het schema verteld, want die zijn er heus wel.

Dus ik zou je toch aanraden dit boek eens te lezen, mocht je dan besluiten het toch te proberen dan heb je ook gelijk het schema :)

met blijde groet,

Rob
visje24
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2016, 20:33

Re: Hoe went je lichaam aan de belasting van een marathon?

Bericht door visje24 »

Ga ik doen Rob, ik heb me al aangemeld voor een lezing!

Groetjes!
Plaats reactie