omslagpunt

Plaats reactie
mariankoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:53

omslagpunt

Bericht door mariankoning »

Ik heb bij een inspanningstest op de fiets een maximale hartslag van 160. hoeveel slagen moeten er resp bij (10 voor de fiets?) en af voor het omslagpunt? Groet, Marian
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Marian,

Is dit bepaald bij een sport medisch adviescentrum of sportarts? Deze moeten je dan ook het omslagpunt kunnen vertellen.
Je maximale hartslag ligt bij het lopen 10 tot 15 slagen hoger dan bij het fietsen.

Je omslagpunt is van meer factoren afhankelijk, met name je (loop) conditie.
Dit kun je dus niet zonder meer van je maximale hartslag afleiden.
Je kunt ook je omslagpunt bepalen aan de hand van een veldtest:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/

Met blijde groet,

Rob
mariankoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:53

Re: omslagpunt

Bericht door mariankoning »

Dag Rob, een blijde groet is altijd fijn. De fietstest/fietsergometrie was met veel toeters en bellen in het UMCG in het kader van een studie naar bewegen met chemo. Ik zat in de groep participanten na chemo. Ik heb de onderzoeker gemaild en hij zegt dat op basis van de laatste meting maximale hartslag 160, het omslagpunt ligt op 122 per minuut. Ik kan qua lopen net aanhaken met de 10 k in 65 minuten. Over een paar weken zal ik ook de looptest met begeleider op vouwfiets doen, maar zal ik 122 aanhouden om mee te beginnen?. Doe ik ook een blijde groet terug, Marian
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marian,

Voor het omslagpunt geldt hetzelfde als de maximale hartslag, in die zin dat deze voor het lopen ook hoger ligt dan bij het fietsen. Ik weet niet precies of hier ook 10 tot 15 voor geldt, maar ik zou toch dan eerder van 132 uitgaan van van 122. Deze 132 zou in de buurt of iets hoger moeten liggen van je gemiddelde hartslag op de 10K. Klopt dat een beetje?

Met blijde groet,

Rob
mariankoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016, 12:53

Re: omslagpunt

Bericht door mariankoning »

Ik ga dat uitvinden. Ik heb wel een lage hartslag in rust, zeg maar gemiddeld 50, dus max 10 bij het omslagpunt lijkt me wel een mooi uitgangspunt. Dank je wel voor de info en voor het meedenken! Groet, Marian
Plaats reactie