Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Plaats reactie
Edo
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2016, 09:38

Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Bericht door Edo »

Hallo,

Ik heb in 2015 een cursus gevolgd bij Wim Hof en begin dit jaar een Buteyko cursus. Ik doe dagelijks de oefeningen van Patrick McKeown en dat bevalt me erg goed.

Ik ben gestopt met de Wim Hof ademhaling omdat dit door de Buteyko followers (waaronder ex Wim Hof instructeurs) wordt afgeraden. Lees bijvoorbeeld hier

http://www.newmentalcoaching.nl/wim-hof ... ko-methode

Ook ben ik vorig jaar bij Stans vd Poel langs geweest en zij vertelde dat ze ook geen voorstander van de Wim Hof ademhaling is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Is het zo zwart wit? Of is het nuttig om bijvoorbeeld alleen de Wim Hof methode te doen voordat je een ijsbad induikt en overdag zoveel mogelijk de rustige ademhaling volgens de principes van Buteyko/Stans vd Poel?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Edo
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Edo,

Excuus voor de trage reactie. Soms weet ik ook het antwoord niet gelijk en speel ik de vraag door. Maar door de vakanties van Maarten en Koen is deze er tussen door geslipt...

Koen heerft er wel een blog over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/7-ademhalingsoefeningen/

Mijn persoonlijke mening is dat ik de Sportrusten methode van Stans het prettigst vind. Ik heb na het lezen van Zuurstofwinst ook de Buteyko methode geprobeerd. Ik ben er van overtuigd dat deze hetzelfde effect heeft als de oefening van Stans, al merk ik bij de oefening van Stans duidelijk een effect op mijn hartslag, bij de Buteyko methode minder.

De Wim Hof oefening heb ik een tijdje gedaan, maar ik deed deze ook vaak in de auto. Maar toen ik erachter kwam dat mensen soms licht in hn hoofd werden tijdens de oefening leek het me toch niet zo verstandig deze in de auto te doen ;)

De Wim Hof oefening heeft mijn geholpen toen ik begon met koud douchen, na verloop van tijd was dit niet meer nodig. Ik stap nu zonder na te denken onder de koude douche.

Met andere woorden: ik denk dat je zelf moet proberen wat je het prettigst vindt. Koen schrijft dit min of meer ook. Waar bij ik wel denk dat de oefeningen van Hof helpen bij bijvoorbeeld een (koude) prestatie neer te zetten, en je de andere juist in rust kunt doen.

met blijde groet,

Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Edo,

Nog even aanvullend. De oefeningen van Hof zijn krachtig en goed, mits je daarna weer kunt ontspannen. Als je veel stress hebt en de oefeningen van Hof als onprettig ervaart en ná de oefeningen je ademhaling niet terug onder controle krijgt, dan is de oefening van Hof niet aan te raden.

Maar als je vanuit ontspanning de oefening van Hof gaat doen en na afloop weer terug in ontspanning komt, dan is de oefening juist krachtig (én ontspannen).

Kun je hiermee verder?

Koen
Edo
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2016, 09:38

Re: Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Bericht door Edo »

hallo Koen en Rob,

Hier kan ik zeker mee verder. Ik beoefen nu de Wim Hof methode op bepaalde momenten en Buteyko gedurende de dag en naar mijn ervaring vullen beiden elkaar goed aan. De Wim Hof ademhaling heeft in mijn ervaring een meer energiegevend effect en de buteyko methode een meer kalmerend effect. Hoewel ik de retentieperiode na de diepe Wim Hof ademhalingen ook als erg kalmerend ervaar. Ik heb ook de indruk dat sinds ik de Wim Hof methode weer heb opgepakt mijn controle pauze langer wordt.

hartelijke groet,
Edo
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Buteyko (oxygen advantage) versus Wim Hof ademhaling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Mooi werk Edo. Geniet van je ademhaling.
Plaats reactie