Omslagpunt/10km gemiddelde

Plaats reactie
sbalen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2017, 08:32

Omslagpunt/10km gemiddelde

Bericht door sbalen »

Met "De Hardlooprevolutie" in de hand ben ik aan het trainen voor de halve, maar ik begin nu te twijfelen over mijn omslagpunt/doelhartslag. Kan ik daar even wat advies over inwinnen?

Eerder heb ik op een loopband een omslagpunt vastgesteld via de methode waarbij je elke 2 minuten sneller gaat lopen. Ik kwam daarmee uit op een omslagpunt van 180 bpm (183 bij 15kmpu). Achteraf had ik eerder het gevoel dat ik nog iets harder zou kunnen. Ik kan 51 minuten lopen op de 10km en kom dus uit op zo'n 163 hartslagen voor de halve. Dat voelt als een hoog maar haalbaar tempo, so far so good.

Ik heb deze week m'n eerste 10km voluit gelopen en kwam daarbij uit op 52:30. Dat kan dus sneller, maar goed genoeg wat mij betreft. Wat mij meer dwarszit is dat mijn hartslag niet boven de 167 kwam, en gemiddeld zo rond de 157 bleef. (Dat is totaal niet in overeenstemming met wat ik hier lees: https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/).

Wat is hier aan de hand? Ik geloof dat het niet mijn dag was: Ik liep een paar dagen eerder nog 7km op halve marathontempo, waarbij ik 4:48 per km klokte. Ik had toen het gevoel dat ik daar vrij eenvoudig 3km achteraan had kunnen plakken (en dus 5 hele minuten van die 10km tijd had kunnen schaven). Maar ik krijg bij die andere loopjes ook niet het idee dat ik heel makkelijk voorbij 170 kom. Een maand eerder tikte ik nog wel 183 aan (eindsprintje), maar afgelopen maand ben ik niet boven 170 geweest (ook niet op de snelle rondjes).

Heb ik wellicht toch een foutje gemaakt bij het bepalen van mijn omslagpunt, of ben ik nu een lage hartslag aan het trainen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt/10km gemiddelde

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Misschien dat je omslagpunt iets te hoog ligt, maar aan de andere kant is het erg lastig om een 10km voluit te lopen tijdens een training, en je dus ook op deze manier niet goed kunt bepalen wat je omslagpunt is.

Vandaar ons advies dat als je via de 10km voluit je omslagpunt wilt bepalen, je dit het beste kunt doen via een wedstrijd.

Verder is het zo dat veel mensen niet voluit durven te lopen op een loopband (al dan niet bewust...). Blijkbaar heb je hier minder moeite mee ;)

Vooralsnog denk ik dat het met je omslagpunt wel goed zit. Hoe is je tempo op halve marathonhartslag?

met blijde groet,

Rob
sbalen
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2017, 08:32

Re: Omslagpunt/10km gemiddelde

Bericht door sbalen »

Hoi Rob,

Dank voor het antwoord!

Mijn hmht wisselt wel iets: De laatste keer was het 5:22, de keer daarvoor 4:48 & de keer daarvoor 5:09. Volgens mij zijn al die metingen op zich betrouwbaar: Ik teken ze altijd nog even na op de kaart. Het laagste tempo was geen goede beurt, het hoogste verbaasde mij ook een beetje, dus ik verwacht dat 5:09 wel een redelijk indicatie is (overigens geldt voor alle drie dat het me wel 20 minuten kostte om op hmh te komen). Ik moet er wel bij zeggen dat ik volgens het staatje ongeveer 5:40 zou moeten lopen op de hm.

Misschien is dit nog wel interessant: Mijn nachtelijke hartslag lijkt steeds hoger te worden. Aanvankelijk kwam ik meestal wel op 37 ergens in de nacht, de afgelopen twee dagen is dat meer 44. Nou ik er over nadenk is dat wel misschien precies de tijd dat het slechtste tempo had neergezet (en geen goede 10k).

Met vriendelijke groet,

Stijn
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt/10km gemiddelde

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stijn,

Dat je trainingstempo's wat varieren is wel herkenbaar, dat gebeurd bij mij ook :)
Maar je gemiddelde tempo op halve marathonhartslag zit toch wel structureel hoger dan die 5:40.
Als je nu je omslagpunt eens 5 lager legt? En dan eens kijkt hoe het gaat?

Ik denk dat je dan beter in de juiste tempo's uitkomt.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie