Hyperventilatie

Plaats reactie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Hyperventilatie

Bericht door Koen - Sportrusten »

Heeft iemand ervaring met hyperventilatie en ademhalingsoefeningen?

Zijn oefeningen dan juist geruststellend en prettig, of eerder vervelend?
Fredkees
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2014, 19:02

Re: Hyperventilatie

Bericht door Fredkees »

Koen,
Naar aanleiding van hyperventilatieklachten door o.a. stress op het werk en te hoge hartslag na het hardlopen heb ik in mei een afspraak gemaakt bij Nico van der Breggen (fijne kerel). Ik heb een rust en inspanningstest gedaan. Hieruit bleek dat de ademhaling zeker niet optimaal was. Jouw boek Verademing had ik inmiddels al gekocht en gelezen. Bij Nico had Ik Hardloper aangeschaft. Met al deze informatie ben ik gaan hardlopen en mijn oefeningen gaan doen. Dit ging/gaat steeds beter.
In oktober heb ik met Nico een afspraak gemaakt om samen te lopen en op deze manier mij van advies te voorzien.
Het lukte mij wel om vogeltjes te kijken maar niet in mijn D1 zone te komen. Dit gaat nu heel af en toe wel. Maar ik ben er nog steeds niet. In rust heb ik af en toe nog hyperventilatieklachten maar het wordt langzaam aan wel minder.
De ademhalingsoefeningen zijn wel geruststellend maar ik he het nog niet geheel onder controle!
Fred (54 jaar)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hyperventilatie

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dank voor je reactie Kees, ik gun je rust en wijsheid. Groet, Koen
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Hyperventilatie

Bericht door korz »

Koen,

De hyperventilatie oefeningen van Wim Hof lijken tegengesteld met de oefeningen van Stans en jij. Als ik aan het koud douchen ben doe ik het verlengen van uitademing en dat bevalt prima. Maar bij Wim moet je juist gaan hyperventileren.
Hoe staat jij hier in?

Ik ben ook benieuwd naar je reactie op het artikel van Pepijn van Erp. Hij heeft het daar ook over je boek.
http://skepsis.nl/wim-hof-methode/

met blije groet,

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Hyperventilatie

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Maarten,

De ademhalingsoefeningen van Stans van der Poel zijn het tegenovergestelde van de oefeningen van Hof. In deze blog probeer ik het verschil uit te leggen: https://www.sportrusten.nl/ademhalingso ... n-wim-hof/

Het stuk van Pepijn van Erp had ik nog niet gelezen. Is hij enthousiast of sceptisch?

Zijn conclusie: De methoden van Hof lijken op zich geen kwaad te kunnen. Veel beoefenaars zeggen zich er beter bij te voelen en negatieve ervaringsverhalen kom je eigenlijk niet tegen.

Dat hij negatief is over Buteyko, Capel en op blote voeten lopen is natuurlijk prima, maar snappen doe ik dat niet. Want ook daar kom je veel mensen tegen die erg enthousiast zijn. En tja, het gaat over ademhalingsoefeningen, meditatie en buiten lopen op blote voeten. Daar hoef je geen dure apparatuur voor te kopen, iedereen kan voor zichzelf vaststellen of het wat brengt of niet.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed welk punt hij probeert te maken.

Jij?

Groet,

Koen
Plaats reactie