Oefeningen Wim Hof

Plaats reactie
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Op dag 14 van het Tem je brein je brein programma, gaan we aan de slag met de oefeningen van Wim Hof.

Dat is een heftige en krachtige oefening. In dit blog zit een video die je kan helpen, als je de oefening wil doen met een geleide telling erbij. De video is van twee mannen van wie ik ongelooflijk veel heb geleerd, Wim Hof en Joe Dispenza:

[url]https://www.sportrusten.nl/ademhalingso ... m-hof/[url]

Laat maar weten hoe de oefening voelt.

Geluk!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hier de goede link :D
https://www.sportrusten.nl/ademhalingso ... n-wim-hof/

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 10 apr 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Als ik jou toch niet had 😉
Karina
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jun 2017, 12:58

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Karina »

Is het de bedoeling de oefening meteen 3x achter elkaar te doen als in het filmpje? 2 minuten adem inhoud. Is me nog te lang. Moet je ws oefenen? Best heftig met duizeligheid en tintelingen
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Karina,

Ja het is wennen, maar je kunt de oefening prima 3 x achter elkaar doen. Dan merk je vaak al dat de oefening de derde keer prettiger is (of minder erg ;) ) dan de eerste keer.
Sasky2020
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:33

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Sasky2020 »

In de mail van een aantal dagen geleden stond dat je deze niet mag doen als je alleen bent, zie/lees/hoor ik nu verder niks van. Dus wel gewoon (ook als je alleen bent) doen?

Groetjes!
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Sasky2020,

Je kunt het prima alleen doen. Als je maar op een veilige plek op een matje of op de bank zit.

Gewoon doen! En laten weten hoe het gegaan is.
André de Jong
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020, 21:04

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door André de Jong »

Beste Koen,
Vol goede moed aan het programma begonnen en so far so good. Duidelijke uitleg en inspiratie via de video's, ik doe trouw elke dag de oefeningen, vaak ook een 2e keer en lees tegelijkertijd de beoeken, prima. Tot de Wim Hof oefening. Ik kan hem niet helemaal plaatsen na het doen van de eerste 2 oefeningen en waar ik afhaak is bij het kijken van de video's met Wim. Veelal niet afgemaakte volzinnen vol feiten en kreten, ik mis de samenhang en vraag mij geregeld af of hij zelf weet wat hij zegt. Ik heb een redelijk gezond stel hersenen, maar ik ervaar zijn verhaal als nogal onsamenhangend, ik snap niet waar hij het over heeft, helaas. De 2e, langere video heb ik halverwege uitgezet, ik kon het niet meer volgen. Is het van belang voor de rest van het ademhalingsprogramma om de Wim Hof oefeningen te doen en vooral ook te snappen? En hoe plaats ik de Wim Hof ademhalingstechniek in het gehele programma? Ik douche al jaren koud af, dat gaat prima, maar dat kon ook prima zonder Wim Hoftechniek. Graag je reactie, bij voorbaat dank. André de Jong
Sasky2020
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2020, 21:33

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Sasky2020 »

Vandaag de Wim Hof-oefening gedaan. Kon achteraf inderdaad vrij lang zonder adem (normaal gesproken houd ik dat misschien net 30sec vol). Voelde vooral daarna veel rust en had een hele rustige ademhaling. Misschien moet ik nog wel even het boek erbij pakken of ik het goed gedaan heb.
Hartslag ging na de 30-40 in- en uitademen rap naar beneden. Geen adrenaline oid gevoeld/ervaren, vooral rust.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

André de Jong schreef: 17 apr 2020, 16:31 Beste Koen,
Vol goede moed aan het programma begonnen en so far so good. Duidelijke uitleg en inspiratie via de video's, ik doe trouw elke dag de oefeningen, vaak ook een 2e keer en lees tegelijkertijd de beoeken, prima. Tot de Wim Hof oefening. Ik kan hem niet helemaal plaatsen na het doen van de eerste 2 oefeningen en waar ik afhaak is bij het kijken van de video's met Wim. Veelal niet afgemaakte volzinnen vol feiten en kreten, ik mis de samenhang en vraag mij geregeld af of hij zelf weet wat hij zegt. Ik heb een redelijk gezond stel hersenen, maar ik ervaar zijn verhaal als nogal onsamenhangend, ik snap niet waar hij het over heeft, helaas. De 2e, langere video heb ik halverwege uitgezet, ik kon het niet meer volgen. Is het van belang voor de rest van het ademhalingsprogramma om de Wim Hof oefeningen te doen en vooral ook te snappen? En hoe plaats ik de Wim Hof ademhalingstechniek in het gehele programma? Ik douche al jaren koud af, dat gaat prima, maar dat kon ook prima zonder Wim Hoftechniek. Graag je reactie, bij voorbaat dank. André de Jong

Dag André,

De oefening van Wim is zeker niet persé nodig. Maar de oefening brengt voor veel mensen veel rust (en veel koolzuur). Het is wel leerzaam om even te kijken (met een timer) hoe lang je nu je adem in kunt houden. En daarna 30 x diep in en uitademen, zonder pauze. Na 30 x diep te ademen kun je opnieuw je adem vastzetten. Als het onduidelijk blijft, zal ik zelf even een filmpje opnemen voor je.

Groet,

Koen
Karin Teuben
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020, 20:58

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Karin Teuben »

Hoi Koen of iemand anders van Sportrusten :-)

Ik merk dat ik bij alle ademhalingsoefeningen op een bepaalde manier baat heb. Wat ik me wel afvraag is op welk moment van de dag je het beste wat kunt doen. Ik heb wat moeite met meer dan 1 "moment" in de dag te plannen om er bewust en in stilte mee bezig te zijn (afgezien van het rustig ademhalen wat ik de hele dag door moeiteloos kan volhouden), maar het voelt tegenstrijdig om na de rustige observeer-oefening direct in de WHM te schieten. Jullie kunnen hier vast iets zinnigs over zeggen :-)

Blijmoedige groet (ik hou van deze uitdrukking dus ik kopieer schaamteloos),
Karin
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Karin,

Dat is goed nieuws. Dat je bij alle oefeningen baat hebt. Een ritueel waarbij je begint met de oefening van Wim Hof en daarna de rustige oefeningen doet is een prachtige combinatie. Dan kun je 2 x 10 minuten achter elkaar plakken. Als je al voldoende rust hebt, is het ook prima om alleen de rustige oefeningen te doen.

Heb je hier wat aan?

Blijmoedige groet terug.

Koen
Anoukje
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2017, 14:26

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Anoukje »

Bij de derde keer lukte het me om 2 minuten mijn adem in te houden, maar mijn hartslag daalde niet echt spectaculair. En ik vind het een vervelende oefening om te doen, krijg een vervelend gevoel in mijn hoofd. Geef mij die rustige oefeningen maar!

Groeten Anouk
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Oefeningen Wim Hof

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dat is duidelijk Anouk: géén Wim-Hof-oefening voor jou.
Plaats reactie