Omslagpunt berekenen zonder hardlopen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Liandrah

Omslagpunt berekenen zonder hardlopen?

Bericht door Liandrah »

Hoi!

Kan ik ook zelf op de fiets/crosstrainer/roeimachine zelf een test doen om het omslagpunt te berekenen? Ik wilde starten met dit beginnersschema om op te bouwen maar ik kan geen hardlooptest doen omdat ik (nog?) niet zo snel/lang kan rennen. (na een zwangerschap met de nodige klachten)

Of kan ik teren op een 10km wedstrijd van 10 jaar geleden waarbij ik met een hartslagmeter heb gelopen en tot het gaatje ben gegaan ? Volgens mij heb ik toen met een gemiddelde hartslag van 180 gelopen in 49 minuten.
In september 2018 5km gelopen met een gemiddelde hartslag van 160... en max 184 (ook tot het gaatje)

Daarna weer klachten

Ik wil gewoon eens een keer op een andere manier opbouwen in de hoop dat dit wel werkt.. en dat ik niet te snel te hard ga..en weer geblesseerd raak maar vind het lastig om uit te zoeken hoe ik (gratis) aan mijn omslagpunt kom. Misschien heeft iemand hier tips?
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt berekenen zonder hardlopen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het probleem is dat je omslagpunt afhankelijk is van de sport. Dus stel je hebt een manier gevonden om je omslagpunt te bepalen op de roeimachine, dan geld dat omslagpunt niet voor het hardlopen! Ook een inspanningstest op de fiets zal worden omgerekend naar het hardlopen.

3 methoden die we gebruiken:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
(waarvan 2 gratis :) ) echter wel door hard te lopen.

Ik denk dat het voor jou verstandig is eerst op te bouwen, en daarbij is hartslag nog niet zo van belang. Dus gewoon 3 keer per week hardlopen op een voor jouw gevoel stevig tempo, maar niet zo hard dat je niet meer kunt praten. Als je dit langere tijd vol kunt houden dat zou je de test van Stans kunnen doen.

Als die 180 van 10 jaar terug klopt zou je omslagpunt ergens tussen de 170 en 175 moeten liggen!

Blijde groet,
Rob
Liandrah

Re: Omslagpunt berekenen zonder hardlopen?

Bericht door Liandrah »

Dank je wel voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag :)
Plaats reactie