Resultaat Amsterdam

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Resultaat Amsterdam

Bericht door jleeuwer »

Bij deze wilde ik alvast het resultaat van vandaag delen.

1e helft: 1:38:18
2e helft: 1:40:07
Totaal 3:18:25

Dat is voor mij een PR van 6 minuten ongeveer. Heel gelukkig mee. Dit was mijn 4e marathon. En tevens de eerste keer dat ik de man met de hamer helemaal niet ben tegengekomen.

Ik zal later nog iets uitgebreider verslag doen. Nu eerst maar even goed herstellen. Ik kan alvast wel zeggen dat ik minder stuk ben dan de vorige 3 keer.
loen
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jul 2018, 15:59

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door loen »

Gefeliciteerd met je PR, geniet er van!!
Peter1959
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 jun 2018, 15:55

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door Peter1959 »

Mooie prestatie, gefeliciteerd!
sergestoord
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 apr 2018, 09:53

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door sergestoord »

Ik haak even in op dit topic :-)

Mijn beoogde Sportrusten tijd was 3:33, gevoelsmatig ambitieus voor een debuut marathon maar goed,de tijd blijft toch in je hoofd knagen.

Start was wat rommelig ivm rij voor de wc’s in het startvak, daarom net voor de start maar na het startschot plasje gepleegd waardoor ik ongeveer in de 3:50 groep liep. Redelijk wat moeten inhalen, wellicht ook persoonlijke frustratie.

Al met al 27km fantastisch gelopen, eten en drinken ging zoals gepland. Koen een high five gegeven op 14km. Het weer was fantastisch. Wel een slag of 4/5 te hoog gelopen, mede door het inhalen denk ik. Ongeveer 5min/km splits gemiddeld.

Bij 27 km mijn gezin gezien, 10 seconden gestopt. Daarna was het lastig om het tempo op te pakken. Splittijden liepen op naar 6 minuten.

In principe met dit tempo de rest uitgelopen, enigszins balende van het feit dat ik niet sneller kon. Finish in het OS is echt episch!

Resultaat?
3:44:56
28km met 5min/km
14km met 6min/km
Eerste halve 1:46
Tweede halve 1:58

Conclusie?
De 4/5 slagen de eerste 28km zijn toch verantwoordlijk voor het verval geweest. Ik dacht dat ik met goed fuelen dit tempo wel kon volhouden, maar helaas. Het is een goede leerschool geweest en voor een debuut is 3:44 toch niet zo verkeerd.
Laatst gewijzigd door sergestoord op 22 okt 2018, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gri
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2018, 14:17

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door Gri »

Mijn halve marathon gisteren ging ook top! Nadat ik afgelopen jaar 2 halve marathons gelopen had met mijn eigen spontaan bedachte schema's in de hoop mn topttijd van 3 jaar geleden (1:53:nogwat) eruit te rennen (wat totaal niet lukte!), vond ik het nu tijd om het anders aan te pakken. Met het sportrusten schema dus.
4x in de week hardlopen, naast andere sporten was pittig. Maar de geruststelling dat je 2x op een dag kan sporten mits je dan ook weer een goede rustdag neemt + het lage aantal km maakten het goed te doen. Oh en vergeet de 100 dagen niet, fijn overzichtelijk!
Anyway, gisteren het moment van de waarheid. De eerste 10km heb ik zo rustig mogelijk gedaan, concentreren op ademhaling, in een lekker ritme komen en genieten van wat er om me heen gebeurde. Vanaf 10km mn hartslag hoger laten lopen tot bijna mn hoge marathonhartslag (ik wist dat de tunnel nog kwam waar ik vorig jaar helemaal stuk ging), dat was ook ongeveer het punt dat ik mn hartslag heb laten gaan. Vanaf toen gewoon lekker doorrennen met het vertrouwen dat het goed komt. Ook ik ben de man met de hamer niet tegengekomen (was hij er dan gewoon niet in Amsterdam?!), wat heerlijk was dat! Wel waren de laatste 3,5km beduidend zwaarder dan de rest maar een blik op mn horloge leerde me ook dat ik op/net boven mn omslagpunt rende. Eindtijd: 1:58:55, weer prettig onder de 2 uur.
Uit het complete overzicht met mijn tussentijden kon ik opmaken dat ik een vrijwel constante race heb gelopen.
Wat ik fijn vond aan het volgen van het schema was dat ik een richtpunt had met hartslagen waardoor ik daar zoveel mogelijk op kon lopen, snelheid heb ik zoveel mogelijk genegeerd. De ervaring leert me dat denken aan een pr mn hartslag alleen maar omhoog jaagt (al was het wel even slikken toen de pacer van 1:50:00 voorbij kwam, zal ik niet toch...?!). Ook de nuchtere tips vanuit het boek over eten en drinken tijdens de halve waren helpend.
En nu? Tijdens de trainingen ben ik steeds meer gaan fantaseren over een hele marathon lopen. Ik heb er vertrouwen in gekregen dat ik dat, met een sportrusten schema, ook wel moet kunnen doen. Tot in Rotterdam april 2019!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Lopers, alleen van harte gefeliciteerd met de mooie prestatie! Hulde! :D :D
Dank voor de mooie verhalen.

Blijde groet,

Rob
rutgerdh
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2018, 13:27

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door rutgerdh »

Ook ik heb de marathon overleefd. :-) Het lopen op hartslag bleek wel heel erg lastig te zijn. Deze schoot meteen omhoog en ik kreeg hem ook bij lange na niet waar ik hem hebben wilde. Op een gegeven moment heb ik dat ook maar losgelaten en ben vrijuit gaat lopen. Tot 30km ging het super (en ook wel wat te snel). Daarna werd het steeds zwaarder. Met name m'n heup vond het vanaf 35km niet zo fijn meer. Ik wilde het verval niet te erg laten oplopen en ben op karakter door blijven gaan.

Met een eindtijd van 3:30:40 (inclusief een plaspauze) ben ik super tevreden. Niet slecht voor een eerste marathon. Het kan nog wel even duren, voordat er weer een vervolg komt. Het trainen was vooral in combinatie met veld-/zaalvoetbal op een gegeven moment lastig te combineren. De ergste spierpijn begint ook al weer aardig af te nemen en ik kijk terug op een geslaagde marathon + trainingsperiode.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rutger,

Ook jij gefeliciteerd met deze prestatie, je zegt "niet slecht" maar ik zou zeggen: "super goed"! :D :D

Blijde groet,

Rob
Wesley
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 jul 2017, 20:11

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door Wesley »

Beste Rob,

Gisteren in de herkansing gegaan na vorig jaar een kleine teleurstelling (weliswaar uitgelopen, maar 4.30.16 ipv de 4.23 die vlgs 10k tijd mogelijk zou moeten zijn, op 32 km echter forse kamp in mijn bovenbenen, moeten rekken en dribbelen. Dit toen aan warmte en vocht tekort toegeschreven, tevens de week voor de marathon een buikgriep gehad en 3 weken later met schema gestart ivm met longontsteking, verder wel alle trainingen gedaan.)
Dit jaar gehele schema gedaan, niet ziek geweest, goed gehydrateerd, helaas op 25 mentale man met de hamer en rond de 30 wederom kramp, wel door kunnen lopen, op 38 km paracetamol genomen, daarna iets beter. Uiteindelijk gefinished op 4.31.53 met plaspauze. Weer blij dat ik em heb kunnen uitlopen, maar vraag mij toch af wat er misgaat.
Train volgens schema (tijdens trainen wel veel moeite om hartslagen te bereiken, blijf er meestal onder).
Driemaal scheepsrecht? Maar daar wil ik eiegnlijk niet aan beginnen zonder een idee te hebben van de oorzaak van de kramp en het verval na zo’n 30km.

Groet,
Wesley
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Resultaat Amsterdam

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Wesley,

Allereerst gefeliciteerd! Ondanks de tegenslagen toch maar mooi uitgelopen! :)

Je kunt het beste even met Koen bellen of een afspraak maken. Dan kan hij even je verhaal aanhoren en gerichte vragen stellen. Dat is wat effectiever dan dat ik op afstand ga lopen gissen. De gegevens om contact op te nemen vind je onderaan de startpagina van de website: https://www.sportrusten.nl/

Groet,
Rob
Plaats reactie