Trainen bij lagere hartslagen dan verwacht...

Plaats reactie
EELien
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2015, 22:22

Trainen bij lagere hartslagen dan verwacht...

Bericht door EELien »

Beste sportrusters,

Vandaag mijn 1e schema aangemaakt voor de marathon Enschedé in april 2016. Verrast door de aanbevolen hartslagen, die een stuk lager waren dan verwacht: 128 voor de 10K, 137 voor de 6K en 133 bij de 9K. "Huh?!" was daarop mijn eerste gedachte. Iemand wat meer beeld en geluid hierbij? Alvast bedankt!

Ter info:
Marathon Berlijn in 2014 was mijn allereerste (en enige), ontspannen uitgelopen in 4:57:00 met 156 als gemiddelde hartslag.
184 is mijn maximale hartslag (gemeten bij inspanningstest medio 2013).
153 is mijn omslagpunt, ook in test gemeten, op een fiets (met ademkap)
Zones voor hardlopen conform de test:
Herstel <119
Duur 1 119-143
Duur 2 143-153
Duur 3 153-162
Interval Ext 162-178
Interval Int >178

Eerder bepaald omslagpunt
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Trainen bij lagere hartslagen dan verwacht...

Bericht door korz »

Het omslagpunt op fiets is een ander omslagpunt dan bij het hardlopen. Mijn omslagpunten op de fiets is 163 en hardlopen 175. Dus wellicht reken je met het verkeerde omslagpunt? Ik ga er van uit dat je hoogste hartslag in D3 je omslagpunt is. Dus bij jou zou dat 162 zijn ipv 153, als je hartslagzones kloppen.

Ik ben overigens geen deskundige ;) , dus wellicht dat Koen of Rob je verder kan helpen.
Lopen met je hart: heerlijk!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Trainen bij lagere hartslagen dan verwacht...

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo EElien,

Ik denk dat korz het bij het rechte eind heeft. Indien je omslagpunt op de fiets bepaald is en deze is niet gecorrigeerd voor hardlopen dan is deze te laag.

Tijdens mijn laatste sportkeuring hield de sportarts een correctie aan van 10 to 15 slagen bovenop je fietsomslagpunt. Dat zou voor jou betekenen dat je omslagpunt ergens tussen 163 en 168 zou moeten liggen. Wat mij ook een reële waar lijkt als je een marathon kunt lopen op hartslag 156.

Je zou het zelf nog een keer kunnen controleren:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/h ... mslagpunt/

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie