Amsterdam marathon

dvanfaassen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:49

Re: Amsterdam marathon

Bericht door dvanfaassen »

Hoi allemaal,

Ik ga 18 oktober mijn eerste marathon ooit lopen, min of meer door een vriend overgehaald. Hij wees me ook op de sport rusten voorbereiding; relatief weinig KM's als voorbereiding, met goede gebruikerservaringen.

Daarom ben ik vorige week met het schema, hoewel het soms ook een x een kilometertje meer of minder is. Ik heb echter 1 probleem: Ik ga op vakantie naar indonesië van 11 sept. tot 02 oktober. Hoe zorg ik dat ik niet volledig aftakel daar? (rekening houdende dat ik niet altijd in gelegenheid ben om te trainen daar). En is het uberhaupt verantwoord een marathon te lopen als ik 3 weken weinig loop?

Groet Daniel
Lifeguard
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2015, 16:33

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Lifeguard »

Waarde Marathon gangers - Ik heb mij ook laten verleiden om samen met mijn zwager de 100 dagen sportrusten aan te gaan.
Kan er mij nu nog helemaal geen voorstelling van maken dat ik straks de marathon ga uitlopen. Heb altijd beweerd dat die afstand niks voor mij zou zijn. Koen heeft mij overtuigd met zijn aantrekkelijke schema. Het toevoegen van de ademhalingscomponent en de nadruk op slim herstel vind ik zeer waardevol. Na twee weken loop ik al 10 min sneller op de 10 km.
Pepijn van der Meulen
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Mooi om te horen Pepijn.
Nog veel plezier in de resterende weken.

Groet,
Mark
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Maaike78
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2015, 23:03

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Maaike78 »

Ik ben bezig met het 100-dagen schema in aanloop naar de marathon van Amsterdam in oktober. Het nieuwe tempo bevalt me wel, beetje gek dat ik minder moe thuis kom na een rondje, maar het went :)

Ik heb 2 vragen over het schema:
- ik ben gewend om meer te lopen per loopsessie, maar dan wel op een hoger tempo. Is het ok als ik er soms wat aanplak, maar dan wel op het 'nieuwe sportrusten-tempo?'
- morgen onderga ik een inspanningstest (VO2max Test). Dan weet ik mijn D1 en D2 zones; het is me niet helemaal duidelijk of ik nu het beste in D1 of D2 kan gaan lopen (de lange lopen waarvan er 2 per week in het schema zitten).

Ik hoor heel graag! Ben super gemotiveerd maar ook nog wel iets sceptisch over de 42 km die ik straks 'kan' gaan rennen.

Maaike
nakluaboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2015, 22:16

Re: Amsterdam marathon

Bericht door nakluaboy »

Ik doe niet mee met het sportrusten schema
Ik hou van lange duurlopen ik vind ze niet saai
Heerlijk de lekkere lange duurlopen van 30 km :P
Maartendamiandejong
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 feb 2015, 10:41

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Maartendamiandejong »

Dag Maaike,

Onderstaande antwoord op je vragen:
- Als je meer wilt lopen kan dat natuurlijk. En jouw geval lijkt dat ook weinig kwaad te kunnen (je loopt iets langzamer). Maar let wel op je herstel. Het schema is zo uitgedacht dat je op marathontempo kan trainen en goed hersteld. Loop de loopjes inderdaad in opgegeven hartslag.
- Zit je ook in ons programma? Dan kun je de hartslagen aanhouden die wij geven in het schema. Als je daar niet in zit, kun je beter op tempo trainen. 'Vogels kijken' doe je laag in D2.

Succes en blije groet,
Maarten
Maaike78
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2015, 23:03

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Maaike78 »

Dag Maarten,

Dank voor je reactie!

Je schrijft vogels kijken laag in D2 (dat is voor mij nu plm 6.22min/km en mijn D2 loopt van 156-170). Check!
Wat zou mijn tempo voor de twee langere lopen ongeveer moeten zijn? Sneller of langzamer?

Groet,
Maaike

Ps Nee ik zit niet in het programma (wist ook niet vh bestaan, sorry). Heeft het nog zin nu ik al in week 5 zit en autodidact al aardig mijn draai en ritme heb gevonden? En wat biedt het me?
Maarten - Sportrusten
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2014, 12:06

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Maaike,

De langere duurlopen doe je op marathon-tempo, zoals beschreven in het schema: https://www.sportrusten.nl/schemas/

Blije groet,
Maarten

PS. Lijkt dat je aardig je draai hebt gevonden. Programma helpt je op specifieke hartslag te trainen: https://www.sportrusten.nl/alles-in-1-s ... en-pakket/
Kodok
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2015, 13:48

Re: Amsterdam marathon

Bericht door Kodok »

Ik ook dus.

Het gaat mijn eerste marathon worden, na Rotterdam eerder dit jaar waar ik op het laatste moment werd geveld door de griep. Daar heb ik het klassieke schema aangehouden en zelfs een 30K wedstrijd gedaan (2:41).

Het begin van het hartslagschema viel in de vakantie in de bergen, dus dat was een beetje improviseren. Nu op zeeniveau lekker bezig met de verschillende afstanden en hartslagen. Gisteren, op de hoogste hartslag (=omslagpunt minus 5), liep ik 4:14 per km op een afstand van 4 km.

De trainer zegt dat ik dit ook 10K zou kunnen volhouden, au... mijn PR op de 10 staat al jaaaren op 43:30.
Plaats reactie