Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Plaats reactie
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Goeiedag ,

ik start vrijdag met de 100 dagen en wil mijn ervaringen met jullie delen.

Leeftijd : 52
Lengte : 1.82
Gewicht : 94 ( hier moet nog 4 kg af ) ( update 5/9 => 92 )
10 km tijd : 1u00 en 20 seconden ( update 5/9 => 59:51 )

Loopervaring

de afgelopen jaren heb ik gelopen met onderbrekingen wegens terugkerende scheenbeenvlies ontsteking.
Ik vermoed dat het telkens mijn enthousiasme was dat me meer kilometers deed lopen dan de 10% regel.
Enkele maanden geleden , toen ik weer een ontsteking had , heb ik het boekje de Marathon revolutie gekocht.
In diezelfde periode ben ik ook intensief videos gaan bekijken over de juiste looptechniek.
Gewapend met deze nieuwe kennis en als leidraad de marathon revolutie heb ik mij op 3/6 ingeschreven
voor de marathon van Marathon naar Athene.Als voorbereiding heb ik mijn wekelijkse kilometers geleidelijk aan
verhoogd tot 22 km met een maximum duurloop van 11km.
Ik heb er vertrouwen in en zolang jullie wekelijks van mij horen heb ik geen nieuwe ontsteking.
Mocht ik wel in de problemen komen dan verdwijn ik stilletjes van het forum om mijn depressie te verwerken :-)

tot volgende week !
Marc
Laatst gewijzigd door marc_vandermeiren46083500 op 05 sep 2016, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Welkom en succes :D

met blijde groet,

Rob
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Dankjewel Rob !

Zo , de eerste week zit er op en alles is ok.
Ik betrapte me er wel op dat ik veel aandachtiger luister naar signalen van de benen , elk ongemak merkte ik op .
Deze week experimenteer ik met een energie gel met de bedoeling deze te gebruiken tijdens de marathon na km 25.
Ik sla ook alle trainingen "volgels kijken" over , om mijn aantal km per week te beperken. Dus deze week 25km lopen in totaal.

vraagje : is de volgorde en tijd tussen de trainingen in het sportrusten schema flexibel en kan je een extra dag tussen 2 trainingen laten ?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ha Marc,

Je kan in principe de week vrij indelen, dus de trainingen doen op de dagen die je het beste uitkomt, ook de volgorde (wat op welke dag) mag je vrij bepalen.
Er is 1 restrictie:
Verdeel de rustdagen evenredig over de week. Dus als je 4 keer in de week traint heb je geen 2 rustdagen achter elkaar, als je 3 keer in de week traint heb je geen 2 trainingsdagen achter elkaar.

Zo blijft de "supercompensatie" gedachte intact:
https://www.sportrusten.nl/kennisbank/w ... hardlopen/

Met blijde groet,

Rob
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Dank voor de uitleg Rob , dat kwam de afgelopen week goed van pas !

De tweede week is ook goed verlopen , de eerste keer in jaren dat ik een weektotaal van 25 km loop ,
in het begin van de week even lichte paniek wegens een zeurende pijn aan de linker achillespees tijdens de laatse 2 km.
Met een extra rustdag en regelmatig wat ijs er op lijkt de pijn verdwenen ...
Binnen 2 weken mag ik een 10km voluit lopen , ik ben benieuwd :-)
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Helaas nog steeds een drukgevoelige achillespees , vorige week de 6 km vervangen door 22 km fietsen
en deze week 60% gelopen van de trainingen , ik denk dat ik de 10 km voluit ga skippen zondag en terug rustig 6km zal lopen.

Mag je eigenlijk blijven lopen als je geen pijn hebt aan de achillespees tijdens het lopen maar dat ze wel gevoelig is voor druk en rekken ?

Ik denk er aan om een volledige week niet te lopen :|
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door Torrerob »

Hallo Marc,

Heb je ooit gedacht aan Chi Running? Als je telkens terugkerende klachten hebt, kan het goed zijn dat je iets aan je techniek moet doen. Ik doe ook 100 dagen Sportrusten (maar dan naar Amsterdam) en loop techniek volgens Chi Running.
Als je het mij vraagt, is dit het geheim voor de blessuregevoelige loper. Ik ben zelf beginner, ik loop nog geen jaar, maar heb nog geen enkele blessure gehad. (44 jaar, 199 lang, 80 kg) Wel altijd veel gefietst, maar echt nooit gelopen.

Bij elke opkomend pijntje check ik wat ik 'fout' doe, waar ik spanning vasthoud en pas het meteen aan. In combinatie met Sportrusten vindt ik Chi Running echt goud waard!

succes!

groeten Rob
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Dag Rob ,

dank voor de goede tip , ik heb in "Ik hardloper" hoofdstuk 5 over Chirunning gelezen en een heleboel filmpjes bekeken :-)

Na een voorzichtige trainingsweek heb ik zondag de techniek zoveel mogelijk proberen toepassen met vooral aandacht voor mijn pasfrequentie.
Ik heb de 11 km uitgelopen waarvan 10 voluit , mijn beste 10km tijd is nu 59:51.
Mijn achillespees is nog steeds drukgevoeling maar tijdens het 'Chi-' - lopen voel ik niets :D .


Succes met je voorbereiding Amsterdam !
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Na de 10 km voluit heb ik vorige week de 2 duurlopen goed gelopen maar ik heb de intensieve training overgeslagen.
Zaterdag , na 5 weken in het 100dagen schema , heb ik 12 km zonder enige moeite kunnen lopen , het is de eerste keer
dat ik het gevoel had dat ik kon blijven lopen na 12 km ik kan ook bijna niet wachten om de volgende training te lopen.
( supercompensatie ? )
Deze week 2 duurlopen en zaterdag een inspanningstest om na te gaan of ik op het goede hartritme loop.
Binnen 10 weken de Marathon :-)
PS : mijn gewicht is ondertussen 92 kg
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door korz »

Wat een mooi verhaal !! Ga zo door kerel!
Lopen met je hart: heerlijk!
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Ik ben er nog :-) ...
De inspanningstest toonde aan dat ik op het juiste tempo heb gelopen tot hiertoe,
Ik moest 6 rondjes lopen van 1.2 km aan een hartslag die telkens 10 slagen per minuut hoger lag dan de vorige ronde.
Mijn tijd en melkzuur werden netjes genoteerd en daarna werden mijn hartslagzones bepaald.

Daarna heb ik een weekje rust genomen omdat ik voelde dat de laatste ronde , tegen ongeveer 12km/h aan een hartslag van 165 iets te belastend was voor mijn achillespees.
Gisteren 11,5 km gelopen zonder problemen aan 9,5/h ,en een hartslag van rond de 135 , mijn ideale snelheid / hartslag op het moment.

Daarnaast bekijk ik nog veel filmpjes over chi-running en ik vond dit ,
Marion de schrijfster van 'De kracht van chi-running' in het programma koffietijd

http://youtu.be/bjarvNxETYE

Veel loopplezier !
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marc,

Dank voor de link! Leuk item, het zijn wel twee helden hoor, Marion Meester en Bram Bakker, ook voor mij :D

Met blijde groet,

Rob
marc_vandermeiren46083500
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:01

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door marc_vandermeiren46083500 »

Marathon uitgelopen/gewandeld in 6u15 ...

De marathon van Athene is eigenlijk geen marathon die je kan lopen na voorbereiding met het 100 dagen schema ,
50% van de marathon is bergop en om dat te kunnen lopen moet je voldoende heuveltraining gedaan hebben.
Dankzij de uithouding die ik met het schema had opgebouwd heb ik wel probleemloos de overige 50% kunnen lopen :D

De laatste weken van het schema heb ik niet kunnen afwerken wegens problemen met mijn achillespees ,
na voldoende rust heb ik toch ongeveer in totaal 20 km probleemloos kunnen lopen op de dag zelf.

Dit geeft me absoluut het volste vertrouwen in het schema voor een voorbereiding van een 'vlakke' marathon in de toekomst !
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon : Athene 13 november 2016

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marc,

Gefeliciteerd met je prestatie! Ik wordt wel steeds nieuwsgieriger naar deze marathon. Mijn vrouw toch maar eens polsen of ze zin heeft in een Griekse vakantie in november 2017 :D

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie