verschil intensief en voluit

Plaats reactie
toogel83070200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2016, 17:35

verschil intensief en voluit

Bericht door toogel83070200 »

Goededag,

Ik ben recent begonnen met het schema uit het boek marathonrevolutie.
Daarin zijn trainingen opgenomen 'intensief' en 'voluit'.
Wat is het verschil hiertussen, en zijn daar ook aan te houden harstlagen voor te bepalen?
Mijn eerste intensieve training ben ik wellicht harder dan voluit gegaan waardoor ik het niet zes kilometer volhield.

In het boek (en op het forum) wordt ook gesproken over zone D2. Helaas ontbreekt in het boek een uitleg wat dit inhoudt.

Groet,
Steven
Erika G
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 mei 2016, 11:47

Re: verschil intensief en voluit

Bericht door Erika G »

Hallo Steven,

Ik moet over een paar dagen beginnen met mijn schema maar volgens mij zit het verschil in het tempo. Wanneer je voluit moet gaan let je niet op je hartslag maar loop je de afstand als een wedstrijd. Het is een test waarbij je kunt zien of je 10km pr omhoog is gegaan waardoor je vervolgens je schema (hartslag) weer kunt gaan aanpassen. Bij intensief moet je je aan de voorgeschreven hartslag houden.

Hierbij heb ik nog de vraag of de voorgeschreven hartslag echt zo laag moet zijn? In mijn geval loop ik dan niet intensief. Daarnaast zou ik graag willen weten waarom jullie liever een intensieve duurloop zien dan een intensieve interval?

Wellicht dat de vragen van Steven en mij gelijk te beantwoorden zijn.

Bij voorbaat dank!

Erika
toogel83070200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2016, 17:35

Re: verschil intensief en voluit

Bericht door toogel83070200 »

Hallo Erika,

bedankt voor je reactie.

Ja ik denk ook dat er een verschil in tempo in zit, maar hoe dat verschil te bepalen vind ik nog lastig. Ik heb het boek er nog is op nageslagen en bij intensief moet je boven je marathonhartslag lopen. Of dat dan net boven je marathonhartslag is of dichtbij je omslagpunt vind ik wel interessant om te weten.

Dat je het schema kunt aanpassen na een voluitloop had ik nog niet begrepen. Ga ik nog is nalezen.

In reactie op jouw vraag: ja je hartslag moet inderdaad laag zijn, immers moet je het 42km volhouden. Als je intensief aan een marathon van start gaat (hoge hartslag) kun je het jezelf aardig lastig maken om uberhaupt de marathon uit te lopen. De kans is dan namelijk groot dat je op een gegeven moment door al je energie heen bent.
Uitgaande van je marathonhartslag weet je dat je voldoende energie hebt om de hele marathon te lopen.
Nu kan het nog langzaam lijken, maar als het goed is ga je gedurende het programma snellere tijden lopen met dezelfde marathonhartslag.

Succes met het programma.

Groeten,
Steven
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: verschil intensief en voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Erika en Steven,

Je loopt bij de marathontraining 1 maal in de week intensief. Dit is 5 tot 10 slagen boven je marathonhartslag. Je loopt deze hartslag tegen het einde van de marathon, wanneer je nog energie hebt om te versnellen. Bovendien helpen de intensieve trainingen je sneller te worden.

Als je de intensieve training liever als interval loopt dan kan dat ook prima, bijvoorbeeld als je 5km intensief moet ga je 5x 700 meter snel, 300 meter rustig. Maar andere afstanden mag natuurlijk ook.

Eens in de 3 weken loop je 10km voluit, en dat betekent ook echt voluit. Als je hiermee sneller loopt dan je snelle 10km die je hebt gebruikt om je marathonhartslag vast te stellen dan gebruik je deze nieuwe tijd om je marathonhartslag opnieuw vast te stellen.

D2 is rond 0,85 keer je omslagpunt. Dus als je omslagpunt 170 is, dan is D2 rond de 0,85 x 170 = 145.

Wat betreft de intensiviteit: je zult zien dat je gedurende de 100 dagen langzaamaan steeds sneller wordt op marathonhartslag. En dan worden de trainingen ook vanzelf zwaarder :)

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag!

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie