graag serieuze tips/adviezen

Plaats reactie
gunnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2016, 07:02

graag serieuze tips/adviezen

Bericht door gunnetje »

Hoi hoi,

Ik ben sinds 3 dagen begonnen met sportrusten.. was al een hardloper maar de "klad" was er beetje ingepakt.
Ik heb in 2014 de marathon van new york gelopen en ik loop elk jaar de halve marathon van Den Haag.. loop wat 10 km wedstrijden en ik bootcamp 1x in de week maar ben niet een fanatieke loper vandaar dat ik nu via sportrusten de draad weer kan oppakken.

Nu ga ik dus over 100 dagen de 16,1 km (10EM) lopen tijdens de bridge to bridge dus daar staat mijn programma op afgesteld.
Ik heb voor de marathon van New york bij SMA in amersfoort een test laten doen qua omslagpunt enz.

max hartslag 188
omslagpunt 175
snelste 10 km 51 min
snelste 21,1 km 1.59.59 min

nu moet ik in mijn schema elke keer rond de 165 lopen qua hartslag maar dat is voor mij echt zo langzaam en ik merk dus dat mijn hartslag als een speer omhoog gaat. Mijn ademhaling word wat onrustig omdat ik mijn hele leven al door mijn mond in en uitadem aangezien ik als kind altijd al "neus" verkouden ben.. ik probeer nu via neus in en via mond uit maar daardoor schiet mijn hartslag omhoog omdat ik gewoon niet genoeg adem binnen krijg.. om toch die hartslag op 167 te houden moet ik soms zelfs wandelen en dat voelt allemaal zo onnatuurlijk...

Nu staat er dat 167 dus mijn marathon snelheid is (maar mijn basistempo ligt hoger meestal rond de 10 km) maar als dat zo is zou ik met dit tempo na 6 uur nog niet binnen zijn..
Kan iemand mij wat meer vertellen over hartslag/ademhaling of mij tips geven..
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: graag serieuze tips/adviezen

Bericht door korz »

Als je voor de 10 Miles aan het trainen bent, waarom loop je dan op marathon hartslag? Je zou dan op een veel hogere hartslag kunnen lopen. Tenzij het gaat over het vogels kijken.

Voor mij is het ook erg lastig om door mijn neus te ademen. Wat bij mij helpt is mijn uitademhaling verlengen. Dus bijv. 2 stappen in ademen en 3 uitademen.

wat je wel zult merken is dat je na 3 of 4x op een lage hartslag te lopen, je tempo ook steeds hoger gaat worden. ff volhouden dus.
Lopen met je hart: heerlijk!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: graag serieuze tips/adviezen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Wat ik hier nog aan toe aou willen voegen is dat tijdens het hardlopen je rustig door de mond kunt ademen. Alleen de ademhalingsoefening in rust is door de neus. Als dit ook moeilijk gaat kun je door de mond uitademen, waarbij je je mond verkleind tot een tuitje.

Succes!

Rob
gunnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2016, 07:02

Re: graag serieuze tips/adviezen

Bericht door gunnetje »

Hoi Rob

Bedankt voor je advies.. ik ga de 10EM lopen en moest dan het schema van de halve marathon invullen en dan staat er dat het je marathontempo is vandaar..
Maar door je mond ademen tijdens de trainingen is dus niet erg.. door mijn neus lukt gewoon niet.. ik heb er al tijdens de oefeningen op de bank moeite mee om het goed vol te houden.. maar tijdens de training zal ik dus door mijn mond ademen en rustig en langer proberen uit te ademen..

Tijdens "vogeltjes kijken" ga ik wel proberen door mijn neus te ademen.. lijkt me wel goed oefening..

Heeft gewicht te maken met ademhaling/hartslag??
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Re: graag serieuze tips/adviezen

Bericht door korz »

Overgewicht heeft wel te maken met ademhaling & hartslag.
Een te vlug kloppend hart heeft vele oorzaken en kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van onderliggende aandoeningen zoals een hyperactieve schildklier, overgewicht, een hoge bloeddruk of diabetes.
bron: Mens en gezondheid

Mensen met overgewicht ademen vrijwel zonder uitzondering te snel. Dat vertraagt de stofwisseling, waardoor
ze gemakkelijk nog meer aankomen, zodat er een vicieuze cirkel ontstaat.
Mensen met overgewicht ademen vrijwel zonder uitzondering te snel. In rust is het adempatroon vaak al niet goed,
laat staan bij (lichte) fysieke inspanning. Met overgewicht is elke inspanning zwaar, zelfs ademen. En, ironisch genoeg, als je continu te snel ademt, wordt afvallen moeilijk.
De oorzaak hiervan ligt mede in een langzame stofwisseling, die weer het gevolg is van een hoge ademfrequentie.
Zo beschreven we al eerder dat de lichamelijke staat van paraatheid van oudsher past bij bedreigende situaties en dat
dan eten, poepen en plassen niet wenselijk zijn, waardoor de stofwisseling vertraagt. Je voelt al aan dat je snel in gewicht zult toenemen als je constant je stofwisseling stopzeten ondertussen wel door blijft eten. Doe dit een aantal jaren en alleen een dieet of meer lichaamsbeweging zullen nog maar weinig effect hebben. Ontspanning is namelijk
ook nodig om de vetvoorraden kwijt te raken.

Dat mensen met overgewicht te snel ademen bij een ogenschijnlijk lichte fysieke inspanning is logisch. Als je 75 kilo
weegt en met twee zakken aardappels van vijf kilo per zak een trap op loopt ben je boven aan die trap ook buiten adem.
Tien kilo overgewicht meetorsen is hetzelfde als veertig pakjes boter overal mee naartoe nemen. Of het lichaam deze snelle ademhaling als norm aanneemt en of het vooral door deze hoge ademfrequentie bij lichte inspanning komt
dat mensen met overgewicht ook zittend te snel ademen, is niet geheel zeker.
Bron: Koen de Jong
Lopen met je hart: heerlijk!
gunnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2016, 07:02

Re: graag serieuze tips/adviezen

Bericht door gunnetje »

Korz... Bedankt voor de info... Ik heb geen groot overgewicht maar zou best wat kilo's kwijt willen... Ben echt zoekende in het lopen/ademhalen/sport gebeuren... Ik lijk gewoon niet vooruit te komen/te verbeteren...
Hopelijk met deze informatie en de manier can sporten met sportrusten dat er eindelijk progressie zal ontstaan...
Plaats reactie