Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Plaats reactie
Sailer
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:10

Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sailer »

Hi,

Na al een tijdje een fan te zijn van het sportrusten schema heb ik mijn vriendin zo ver gekregen om het te gaan gebruiken. Aangezien ze een beginner is, is ze aan het beginners-schema begonnen, na een maand of 2 wilden we gaan kijken wat voor hartslag ze zou moeten lopen (daarvoor op gevoel en ademhaling gelopen) en hebben we de omslagpunt veldtest gedaan, hier kwam het volgende uit.

Max Hf: 194
Snelheid: 12 km/u

Dit zou betekenen dat haar omslagpunt op 192 slagen zou moeten liggen, volgens de test.

Hierna heeft ze geprobeerd deze hartslag te lopen tijdens een van de kortere trainingen, maar ze haalde het einde van die training (8-minuten) niet eens op die hartslag.
Een week later weer dezelfde training gedaan, maar nu op gevoel (voluit) en haar gemiddelde hf over de 2km (10minuten) was 172 slagen per minuut.

Vanuit haar gevoel gaf ze zeer stellig aan dat ze de 172 slagen geen 10km of uur zou kunnen volhouden, laat staan een hf van 192. Daarbij was het aan haar ademhaling duidelijk dat ze in het rood liep.

Wat is nu de correcte hf om op te trainen? waar ligt haar omslagpunt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sailor,

Als beginner loop je voornamelijk trainingen in zone D2.
Dit betekent dat als het omslagpunt van je vriendin 192 is, zone D2 rond de 163 komt te liggen.
Ze kan dus het beste lopen rond deze hartslag. Ik denk dat ze hier blij mee is? :)

Geoefende lopers kunnen 10km volhouden rond het omslagpunt, maar zelfs die hebben er vaak nog moeite mee. Als ik naar mezelf kijk dan lukt dit eigenlijk alleen tijdens een wedstrijd....

Met blijde groet,

Rob
Sailer
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:10

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sailer »

Hi Rob,

Bedankt voor je antwoord. Al dacht ik dat in het beginnersschema ook in D3 gelopen werd, maar misschien heb ik het verkeerd gelezen.

Gister heb ik de veldtest ook bij mezelf gedaan om te kijken of het bij mij wel klopt, ik heb referentie materiaal aangezien ik afgelopen 3jr mijn omslagpunt meerdere keren heb laten meten (ligt op 182-186 bij hardlopen en ~12 slagen lager bij fietsen)

Mijn waardes bij de veldtest:

Max Hf: 208
Max snelheid: 19km/u

dit zou betekenen dat mijn omslagpunt met deze test op 203 zou liggen.

Dit wijkt nogal ver van de waardes die ik heb verkregen in andere tests...
Als ik dit vergelijk met mijn gemiddelde hartslagen tijdens mijn wedstrijden dan ga ik gokken dat mijn andere testen veel accurater zijn. Hoewel ik geen lifetime hardloper ben heb ik wel 20+jaar gevoetbald en doe ik nu 3jr aan triatlon dus ga ik ervanuit dat ik wel 10km (~40min) op/rond mijn omslagpunt kan lopen.

Komt het vaker voor dat deze test een te hoge waarde geeft?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Sailer schreef:Hi Rob,
Bedankt voor je antwoord. Al dacht ik dat in het beginnersschema ook in D3 gelopen werd, maar misschien heb ik het verkeerd gelezen.
Dat klopt, vandaar dat ik zei "voornamelijk". Er wordt ook laag D3 gelopen, dus dat zou ongeveer 175 zijn.
Sailer schreef: Max Hf: 208
Max snelheid: 19km/u
Dit is wel een erg hoge waarde. Kan je van de meting een grafiek maken? Als die 208 een piek is in de grafiek, dan moet je die niet gebruiken. Anders heb ik niet zo een verklaring. Waar wil je voor gaan trainen?

Met blijde groet,

Rob
Sailer
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:10

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sailer »

Hi,

De 208 is geen piek. Mijn absoluut maximale hf is 211 (althans dat is het hoogste dat ik ooit, niet deze keer, heb gemeten). De grafiek loopt geleidelijk op van 90 (bij 7km/u) tot ruim 200 (met een max van 208) toen ik niet meer kon versnellen, althans niet voor 2min, hierbij stijgt mijn hartslag langzaam (steeds langzamer stijgend).

Het probleem met deze test is dat ik best 8-10minuten diep in het rood kan lopen, hierdoor kan ik tot een hoge snelheid komen, maar tussen 15 en 19 km/u zitten echt duidelijk groter verschil dan 6 slagen. Mijn omslagpunt, gemeten tijden sub-maximaal test bij hardlopen lag op een snelheid van 15.5 km/u bij een hf van 184.

En als ik kijk naar mijn 10km gemiddelde hf: (184-189) denk ik dat deze redelijk kloppen... daarom vroeg ik me af hoe het zat met de test, klopt deze?
Zeker omdat mijn vriendin niet met een gemiddelde hf van 175 30min zou kunnen hardlopen.

Edit: ik ben aan het trainen voor een Ironman, het ging me voornamelijk om de inspanningstest van mijn vriendin, deze leek mij een beetje vreemd, veel te hoog omslagpunt. Daarom heb ik de test zelf ook gedaan en bij mij kwam er ook iets vreemds uit. Daarom mijn vraag of de test voor iedereen klopt?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

HI,

De "10 km regel" geldt voor geoefende lopers, die dit ook daadwerkelijk vol kunnen houden. Als je vriendin daadwerkelijk 10km of een uur vol kan houden zou ik de veldtest nog een keer doen en kijken wat er dan uitkomt.

Zolang je vriendin merkt dat ze vooruit gaat, dus langer kan lopen of sneller gaat lopen bij dezelfde hartslag traint ze goed. De hartslag waarop dit gebeurt is dan niet zo van belang. Van belang om progressie te maken is 3 keer in de week lopen en met telkens een of twee dagen rust tussen een loopdag.

Zodra blijft steken op een niveau kan ze gaan varieren, door bijvoorbeeld een training sneller te gaan lopen. Op het moment dat ze echt een 10km kan lopen probeer dan de veldtest nog een keer.

De veldtest is ontwikkeld door Stans van der Poel, en is een heel betouwbare vervanger gebleken van de veel duurdere testen die in labaratoria wordt gedaan en heeft al bij honderden mensen goed uitgepakt. Jijzelf zit echter aan de rand van het spectrum wat betreft hartslag en kan blijkbaar goed "in het rood" lopen, dus ik kan me voorstellen dat de meting hierbij wat onbetrouwbaarder is dan bij mensen die in het midden zitten.

met blijde groet,

Rob
Sailer
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:10

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sailer »

Jijzelf zit echter aan de rand van het spectrum wat betreft hartslag en kan blijkbaar goed "in het rood" lopen, dus ik kan me voorstellen dat de meting hierbij wat onbetrouwbaarder is dan bij mensen die in het midden zitten.
Er zit een discrepantie van 18 slagen tussen de veldtest en de laboratoriumtesten. Is 18 slagen verschil een acceptabele onzekerheid op deze test?
Dat lijkt mij namelijk een erg grote onzekerheid. Dat betekent dat je dus per ongeluk in D1 kan lopen terwijl je dacht in D3 te lopen of andersom...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hi Sailer,

Ik heb het even overlegd, en er twee dingen die we zouden willen weten:
- Deed je de test op een fiets of loopband?
- Had je een mondkapje op?

Met blijde groet,
Rob
Sailer
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2015, 15:10

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door Sailer »

Bij 1 van de 2 testen had ik inderdaad een mondkapje op, de andere werd op basis van lactaat bepaald. Beide testen zijn op de fiets-loopband of combinatie van fiets en loopband gedaan.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je reactie,

Blijft lastig te verklaren waar de verschillen vandaan komen. Aan de hand van de gegevens die je aanlevert zou ik zeggen dat je omslagpunt 185-190 is, misschien heb je meer dan gemiddelde sprinterscapaciteiten waardoor je zo kunt pieken.

Met ervaringen die we tot nu toe hebben klopt de veldtest vrijwel altijd. Als ik naar mijzelf kijk heb is mijn omslagpunt bij de laatste veldtest op 170 vastgesteld, de 10km wedstrijden die ik heb gelopen dit jaar zijn gemiddeld 168, dat is een afwijking van 2...

Ik ben wel benieuwd wat je vriendin op den duur zal gaan doen op de 10km.

Met blijde groet,

Rob
MariskaMylocals
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2017, 14:07

Re: Zoals iedereen een vraag over het omslagpunt

Bericht door MariskaMylocals »

Voor mij werkt het sportrusten schema ook top. De training werkt zo goed voor mij en ik hoop dat dat voor jullie ook zo zal werken!
Succes!
Plaats reactie