Warming-up

Plaats reactie
Lou
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:34

Warming-up

Bericht door Lou »

Nog een vraagje. Heb ik het goed begrepen dat bij de loopschema's geen sprake is van een warming-up (normaal schema ongeveer 5 minuten wandelen als start) maar gewoon na de ademhalingsoefeningen starten met te joggen in D2? Ook geen traditionele cooling-down van 5 minuten uitwandelen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Warming-up

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Lou,

De warming-up wordt niet echt beschreven, wat niet wil zeggen dat je die niet mag/kan doen.

Voor absoluut beginners kan dit wandelen zijn, maar tegen de tijd dat je wat langere afstanden of sneller gaat lopen is rustig joggen om op te warmen wel aan te raden! Zeker als het een snellere training betreft.

Zelf loop ik voor ik de marathontraining doe ruim een km in en doe dan even strekoefeningen, waarna ik de eigenlijke training start.

Tijdens de cooling-down kun je tijdens het wandelen / joggen een ademhalingsoefening doen om je hartslag weer lager te krijgen.

Met blijde groet,

Rob
Lou
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:34

Re: Warming-up

Bericht door Lou »

Rob, bedankt.Ik begon al te twijfelen en zat even op het verkeerde spoor. Andere schema's die elders overal staan, geven altijd een volgende opsomming weer: warming-up X min, duurloop in DX in X min, duurloop DX1 in X min en vervolgens cooling-down in X min. Jullie opzet is het minimalisme. Alleen de hoofdzaak weergeven: D3 in X min en verder zelf het program aanvullen met X min die dag in D2 lopen en verder zelf de warming-up en cooling-down in min bepalen. De ademhalingsoefening echter niet vergeten.

Hiermee kan ik voor mij zelf een loopschema bepalen, zo is het mij duidelijker.

Rob, nogmaals bedankt.

P.S.
Het gratis boekje "Sportrusten voor hardlopers" vond ik zo interessant om te lezen, dat ik inmiddels dit heb door gezonden aan mijn longverpleegkundige.
En verder heb ik de digitale boekjes "Ik hardloper" en "verademing" achter elkaar bij jullie bestelt.
Mijn reactie op deze 3 boeken. Verbluffend en hoe logisch feitelijk. Deels had ik al iets wat ervaren dat ik de hardslag kon terugbrengen door een rustigere ademhaling tijdens het actief sporten. Maar verder er geen conclusies aan kunnen verbinden.
Jullie conclusies klinken echt logisch. Ik kan me het volgende hierbij voorstellen een motorblok gaat ook maar zoveel km's mee, en altijd draaien op hoogtoerental = eerder versleten.

De boeken zijn mooi en duidelijk omschreven. Het leest prima en omvat mooie en leuke praktijk voorbeelden.
Echt de moeite waard.

Nu daadwerkelijk aan de slag gaan met de nieuw verworven kennis. Bedankt luitjes Lou
Plaats reactie