Nuchter (trainen voor) marathon of niet?

Plaats reactie
Siska Groen
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:46

Nuchter (trainen voor) marathon of niet?

Bericht door Siska Groen »

Hoi allen,
Sinds een paar jaar loop ik het liefst al mijn trainingen nuchter. Onlangs ook een keer een 21km nuchter getraind, dat ging op zich prima. Nu ga ik in oktober een hele marathon lopen en weet niet goed wat wijsheid is.
Blijf ik nuchter trainen? Ga ik juist oefenen wat vaker te eten van te voren, omdat dit tijdens de marathon ook nodig zal zijn. En hoe doe ik dit tijdens de marathon?
Bij mijn vorige marathon nam ik ongeveer elke 45 min een gelletje, dat beviel toen goed, maar toen liep ik überhaupt bijna nooit nuchter :) ik vind het lastig inschatten waar ik mijn lichaam in de voorbereiding en tijdens de marathon straks het grootste plezier mee doe. Nuchter lopen vind ik heerlijk, maar ik denk dat ik toch op tijd moet gaan aanvullen (wanneer?) en niet pas als ik een hongerklop
krijg ;) Ik loop niet per se voor een snelle tijd, maar wil wel het maximale eruit halen natuurlijk :) alvast dank voor het meedenken! Groet, Siska
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Nuchter (trainen voor) marathon of niet?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Siska,

Nuchter trainen is uiteraard prima, dat stimuleert je lijf extra op vetverbranding te lopen en dat komt altijd goed van pas tijdens de marathon. Dat kun je ook prima blijven doen.
Het is wel goed te oefenen met het innemen van gels. Dit kun je dus bijvoorbeeld doen halverwege een lange training. Dit om te kijken hoe je het moet innemen en of je de gel goed verdraagt. Je hebt al ervaring hiermee, dus ik verwacht dat het weinig problemen zal geven. Let even op of je extra water mee moet nemen, sommige gels moet je innemen met (extra) water.

Als om de 45 minuten goed bevallen is zou ik dat dit keer weer doen. Dit doe gelijk vanaf het begin van de marathon (dus de eerste neem je na 45 minuten).

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie