Vraag voor Janneke: over Reuma

Plaats reactie
Susanne Maris
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2022, 19:48

Vraag voor Janneke: over Reuma

Bericht door Susanne Maris »

Dag Janneke,

Ik hoorde je in een van de programma's zeggen dat je reuma had.
Je vertelde dat je verschillende aanpassingen in je levensstijl gemaakt en dat dat je erg geholpen heeft. Dat wil ik ook!
Zou je me daar meer over kunnen vertellen?
Ik heb mijn levensstijl ook aangepast: geen alcohol, genoeg en goed slapen, mediteren, yoga, niet te ambitieuze doelen meer voor hardlopen, koud douchen... maar er kan meer en er is ook meer nodig.
Wat doe jij nog meer? En op het gebied van voeding? En zijn er nog andere bronnen die je me zou aanraden?

Overigens denk ik dat je een gat in de markt hebt als je een holistisch programma zou ontwikkelen in de trant van 'fit met reuma'. Ik ben je eerste deelnemer ;)

Alvast bedankt en hartelijke groeten,

Susanne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vraag voor Janneke: over Reuma

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Suzanne,

Janneke doet niet veel meer voor Sportrusten, jouw vraag is echter zo specifiek voor haar dat je ik vraag even naar haar heb doorgestuurd.
Mocht je niets horen laat het dan nog even weten.

Blijde groet,
Rob
Susanne Maris
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 aug 2022, 19:48

Re: Vraag voor Janneke: over Reuma

Bericht door Susanne Maris »

Dankjewel Rob! Ik wacht even af en ik hou je op de hoogte.
Groeten,
Susanne
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Vraag voor Janneke: over Reuma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedenavond lieve Susanne,

Bedankt voor je oprechte en open bericht.
Je daadkracht en energie spat van het scherm af.

Je doet al ontzettend veel goede dingen. Echt heel mooi om te horen. Daarmee zet je al veel seinen op groen om de actieve reuma terug in zijn hok te krijgen.

In alle eerlijkheid geef ik antwoord op al je vragen en zal ik ook vertellen hoe het nu met mij gaat zodat je daar een reëel beeld bij hebt.
Sinds een jaar ben ik, nadat ik 2 jaar gestopt was, weer begonnen met medicatie tegen de reuma. Een paar jaar, nadat de medicatie die eerder gebruikte, was gewijzigd en niet meer bleek te werken, heb ik geprobeerd om het zonder medicatie te doen. Dat leidde ertoe dat ik steeds minder kon sporten, meer pijn kreeg en ook mentaal worstelde in het leven na een aantal flinke 'life-events'. Achteraf gezien de slechtste tijd in mijn leven om de medicatie te staken, maar ik had (en heb) diezelfde energie en daadkracht die ik bij jou voel.
Nu een jaar verder en de medicatie doet me gewoonweg heel goed. Sporten lukt weer, hardlopen heb ik weer opgepakt en doe aan stevige krachtttraining. Heerlijk dat het weer lukt.

Medicatie bleek bij mij gewoon echt nodig om weer balans in het lijf te krijgen. Dus ik vind het fijn als je dat wel weet ;-)

Medicatie is uiteraard niet het enige antwoord. In onze leefstijl is heel veel winst te behalen. Als het lukt om koek en snoep uit je eetgewoonten te schrappen, geef je je lichaam al een krachtige boost. Suiker, zeker de geraffineerde variant is een enorme ontstekingsbooster. En dat is natuurlijk het grote probleem bij reuma; een lijf vol ontstekingen. Dus als het lukt om die zoveel mogelijk te schrappen (met natuurlijk af en toe een taartje omdat dat ook bij het leven hoort - vraag maar aan de Mol - die van de Jongen, de mol, de vos en het paard ;-) )

Om ontstekingen verder aan kracht te doen inboeten is intermittent fasting ook een interessante interventie die je kunt gaan uitproberen. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw eetgewoontes er nu uitzien, toewerken naar 3 eetmomenten per dag levert al een grote gezondheidswinst op, als vervolgstap is intermittent fasting een hele interessante omdat je door langere tijd niet te eten ontstoken cellen in je lichaam letterlijk gaat verbranden. Autofagie heet dit wonderlijke proces en dit heeft dus ook een afname van ontstekingen tot gevolg.
Om je te ondersteunen bij de voeding maakten we met Sportrusten het 3 kilo kwijt programma en het programma periodiek vasten. Deze geven je echt een boost om een switch te maken in eetgewoontes.

Daarbij is wát je eet ook belangrijk, dierlijke producten blijken ontstekingen verder te kunnen versterken, lactose helpt ook niet mee, en bij veel mensen kunnen gluten ook een negatieve impact hebben. Ik heb alles geprobeerd in mijn eetpatroon en ja; het helpt! Je voelt je binnen een maand een ander mens. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het te ingewikkeld vond worden. Ik liep met mijn leesbril door de supermarkt urenlang te zoeken naar de juiste producten, dus ik heb dat ook weer wat achterwege gelaten en als basis eet ik: veel groenten, fruit, goede koolhydraten en vis/vega/kip. 12 jaar heb ik geen vlees gegeten en dat heeft me ook goed gedaan, maar onlangs merkte ik dat ik te weinig eiwitten binnenkreeg, en toen ben ik weer gestart met het eten van kip en dat bevalt echt prima. Haha.

De koudetraining heeft mij ook (heel) veel gebracht, zowel op mentaal als fysiek gebied. Het werkt simpelweg ontstekingsremmend en blije hormonen verhogend dus echt een win-win. Er gaat geen winter meer voorbij zonder dat ik 2-3x per week in de gracht lig.

Wetenschappelijk gezien zijn er veel onderzoeken gaande en plantaardig eten komt goed uit de bus. In reade (reumaziekenhuis) werkt Wendy Walrabenstein met een volledig plantaardige leefwijze. Zij schreef het boek Food-Body-Mind. Misschien vind je het interessant om te lezen.

Ontspanning is ook een belangrijke factor bij reuma. We hebben een bepaalde mate van energie en die energie kun je opbouwen door minder eetmomenten te hebben per dag, door koudetraining, door te sporten, door op tijd te ontspannen, goed te slapen en mentale ballast de ruimte te geven. Tegelijkertijd neemt je energie ook af als je té lang in een ijsbad zit, als je té veel sport, té weinig eet, té veel op de bank ligt enz. En wanneer je reuma hebt, vraagt het een heel nauwkeurige balans tussen inspanning en ontspanning. Bij téveel gaat de reuma gewoonweg harder aan de boom schudden en dan heb je veel pijn.

Vanuit die zienswijze is de reuma niet meer, zoals ik het eerder beschouwde, mijn vijand maar meer een goede vriend die me af en toe even tot de orde roept: 'Poortje, die bent ff te druk en te doenerig. Pak rust. Zit stil. Lees een boek. Adem langer uit.'

Naast alle aanpassingen in mijn leefstijl, heeft iets anders mij ook geholpen en dat is mijn 'mentale shit' eens ff lekker in de ogen kijken. Zitten. Onder ogen komen wat zo zwaar voelt. Mij heeft het enorm geholpen om hiervoor familieopstellingen in te zetten. Ik was niet in staat om bij de echte pijn te komen. Inmiddels heb ik een praktijk geopend waarbij ik (familie)opstellingen begeleid. Naast alle ondersteuning die ik geef rondom leefstijlaanpassingen vind ik de opstellingen een hele pakkende manier om tot de kern van zaken te komen die je uit balans brengen.

je vraag naar een leefstijlprogramma begrijp ik helemaal, Sportrusten voorziet daar op een fantastische manier in. In alle programma's zitten alle eigenschappen verwerkt. Dus als je met wat discipline aan de slag gaat, ziet je leven er in een paar maanden echt anders uit.
Mocht je behoefte hebben aan ondersteuning die 'dichter op de huid is', dan kan ik daar zeker een brug in slaan. Ik begeleid individuen en groepen op alle onderwerpen hierboven.

Je mag me altijd bellen voor alle vragen die je hebt. Je bereikt me via +31625561452, of via vrouwencirkel.nl of 5kilokwijt.nl

Heel veel lieve groeten en een hele mooie reis gewenst de komende tijd,

Janneke Poort
Plaats reactie