Niet echt fit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jelle Utrecht
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2022, 20:27

Niet echt fit

Bericht door Jelle Utrecht »

Beste Rob,

Nog twee nachtjes en dan doe ik mee aan de marathon van Utrecht. Het schema heb ik netjes gevolgd. Ik moet wel bekennen dat de ademhalingsoefeningen er wel eens bij inschieten. Tussentijds heb ik mijn omslagpunt naar beneden (van 187 naar 180) bijgesteld. Bij een prestatieloop van 10 km was mijn maximale hartslag namelijk een stuk lager dan ik bij aanvang van het schema had ingevuld.

De afgelopen maanden heb ik het idee niet echt fitter te zijn geworden. 14 km lopen op marathon hartslag viel de laatste paar keer bepaald niet mee. Het was die keren wel drukkend warm. Vorig jaar heb ik met behulp van sportrusten meegedaan aan de marathon van Rotterdam en had ik juist het gevoel steeds fitter te worden. Als ik naar de in de sportrusten geregistreerde gegevens, dan zie ik ook snellere tijden en en lagere hartslagen in 2022. Veel drukte op het werk is wellicht de oorzaak?

Hoe dan ook, dit soort zaken zorgen voor twijfel aan de marathon over twee dagen. Het wordt 22C en dus best warm. Ik zou nog mijn afstand kunnen wijzigen naar een halve marathon. Anderzijds heb ik wel goed getraind, ben niet zwaarder dan in 2022 en heb geen blessures. Ik zou dus ook 'gewoon' kunnen gaan kijken waar het schip strandt en lopen op hartslag.

Wat is wijsheid?

Groeten,

Jelle
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Niet echt fit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jelle,

Ik zie helaas je berichtje nu pas, de marathon is al geweest. Hoe is het gegaan?

Ik zou hem denk ik wel gelopen hebben, omdat je aangeeft dat je geen blessures hebt zou je conditioneel het gewoon moeten kunnen lopen. Stress in combinatie met hogere temperaturen zorgt inderdaad voor langzamere tijden. 22 graden is ook best wel warm voor een marathon.

Blijde groet,
Rob
Jelle Utrecht
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2022, 20:27

Re: Niet echt fit

Bericht door Jelle Utrecht »

Beste Rob,

Geen probleem.

Ik heb de hele toch gelopen en het ging moeizaam. Tot 28 km nog vrij soepel op marathon hs gelopen. Daarna hardlopen afgewisseld met stukken wandelen. Last van vermoeidheid, kramp en lichte misselijkheid. Dus inderdaad niet echt fit. Maar het warme weer hielp ook niet. Ik verkeerde in goed gezelschap. Vorig jaar liep ik met het sportrusten programma de marathon van Rotterdam in 3.57 en vandaag de marathon van Utrecht in 4.27.

Groeten
Jelle
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Niet echt fit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Jelle,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Toch maar mooi uitgelopen! Hulde!

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Toevallig heb ik in Utrecht gelopen, een jaar of 5 geleden, en die ging ook een half uur langzamer dan ik verwacht had... Vlak daarvoor voor mijn werk naar het buitenland geweest en daar juist warm getraind, terug in Utrecht dacht ik topfit te zijn maar het ging voor geen meter, ik denk ook teveel afleiding en (al dan niet bewuste) stress in de periode voor de marathon..

Op naar een volgende?

Rob
Plaats reactie