Halve marathon op vermogen vs hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Halve marathon op vermogen vs hartslag

Bericht door Maartje Claessens »

Hoi Rob,

Ik heb afgelopen zaterdag de halve marathon van de Bijlmerrun gelopen (aanrader!!!).
Ik had getraind op vermogen en ook tijdens de wedstrijd alleen naar mijn vermogen gekeken. Volgens Stryd zou ik een wattage van 216 moeten aanhouden gegeven de temperatuur en volgens de prorun calculator 212. Ik ben daarom weg gegaan rond de 215.
Dat hield ik vol tot een km of 12 (het voelde al snel best zwaar) en daarna liep ik een tijdje rond de 213, toen 211 en vanaf km 16 merkte ik dat ik het tempo echt niet volhield. Ik voelde me ook misselijk worden en heb toen bewust een stapje terug gedaan. De laatste 5 ging het daardoor van 209 tot 203 in de laatste km. Uiteindelijk kwam ik daarmee toch nog op gemiddeld 211, dus bijna de ProRun voorspelling.

Terug in de trein, heb ik pas naar mijn hartslag gekeken, en het was niet zo gek dat ik een stapje terug moest doen want vanaf km 15 zat ik op 166 bij een omslagpunt van 167.... (gemiddelde was 162). Waarschijnlijk kwam hoge hartslag ook doordat het best warm was.

Dan mijn vragen:-)
In het boek de hardlooprevolutie kom ik met een 10km in 51'op een HM hartslag van 151, terwijl volgens het sportrusten schema mijn hoge HM hartslag 161 is. Klopt het dat dit zo verschilt? En kan ik inderdaad misselijk zijn geworden omdat ik te diep aan het gaan was?
En heb je enig idee waarom Stryd m'n HM zo veel hoger inschatte dan de ProRun calculator?

Alvast super bedankt voor je reactie!
Groet, Maartje
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon op vermogen vs hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,

Om met de laatste vraag te beginnen:
Stryd kan ook nog rekening houden met verwachte temperatuur, de hoogte en de luchtvochtigheid. De calculator van Prorun houdt hier geen rekening mee want die weet immers niet onder welke omstandigheden je critical power is bepaald. Als je omstandigheden tijdens de training dus vergelijkbaar zijn met de wedstrijdomstandigheden dan zou de prorun berekening gelijk moeten zijn aan die van Stryd. Ik zou dus altijd uitgaan van de waarde van Stryd. De wedstrijdcalculator is dacht ik alleen beschikbaar voor lopers met een abonnement, dus lopers die geen abbo hebben kunnen bij Prorun een goed alternatief vinden.
Overigens vind ik 4 watt een minimaal verschil.

Je zou in de wedstrijdcalculator eens de temperatuur in kunnen vullen waarin je de wedstrijd hebt gelopen en kijken of er dan nog steeds 216 uit komt. Ik ben benieuwd.

Verder geldt het natuurlijk altijd dat er altijd omstandigheden zijn waar Stryd geen weet van kan hebben, zoals bijvoorbeeld de mate waarin je uitgerust bent. Stryd geeft de waarde die je zou moeten kunnen halen, maar tijdens de wedstrijd weet je dus pas of dat werkelijk lukt ;)
Bedenk dat je daarvoor dus altijd diep zult moeten gaan om deze waarde dus te kunnen halen.
Maartje Claessens schreef: 09 mei 2023, 22:08 In het boek de hardlooprevolutie kom ik met een 10km in 51'op een HM hartslag van 151, terwijl volgens het sportrusten schema mijn hoge HM hartslag 161 is.
Hier kom ik even op terug, ik vind dit een opmerkelijk groot verschil en ik meende dat de hartslag online juist iets lager was gezet omdat veel lopers het halve marathonschema erg zwaar vonden. Ik zoek het even uit en dan laat ik het weten.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie