Klopt mijn omslagpunt?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Sophie Chavannes
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2023, 21:50

Klopt mijn omslagpunt?

Bericht door Sophie Chavannes »

Goedemorgen!
Ik ben op dag 19 van het 100 dagen (halve marathon) programma.
Bij der start van het programma heb ik met mijn horloge de lactaatdrempel bepaald en deze gaf 162 aan. Ik heb ook 12 minuten op mijn hardst gelopen en kwam op een omslagpunt van 158. Ik heb een omslagpunt van 160 gekozen.
Afgelopen oktober heb ik een halve marathon gelopen in 2 uur en 2 minuten met een gemiddelde hartslag van 168. Maar sindsdien ben ik behoorlijk inactief geweest en veel stress gehad en 5 kg aangekomen.
Vandaag heb ik vogels gekeken 12,5 km lang met een gemiddelde hartslag van 144. Dit was niet erg vermoeiend, gewoon lekker.
Wat is jullie inschatting op basis van deze informatie? Klopt mijn omslagpunt van 160?
Groeten, Sophie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Klopt mijn omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sophie,

Je omslagpunt kun je ongeveer een uur of 10km volhouden. Dus als je een halve op 168 kan lopen dan is je omslagpunt zeker hoger dan 168 :)
In theorie zou je omslagpunt dan véél hoger moeten liggen, zeker hoger dan pakweg 175.

Omdat je overige loopjes daar onder blijven vind ik het gevaarlijk om je omslagpunt te bepalen aan de hand van die ene halve marathon.

Kun je eens 3 km knetterhard lopen (wel eerst even goed warm lopen) en dan het gemiddelde nemen van de laatste km? Dat zou ongeveer je omslagpunt moeten zijn.

Blijde groet,
Rob
Sophie Chavannes
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2023, 21:50

Re: Klopt mijn omslagpunt?

Bericht door Sophie Chavannes »

Ha Rob,

Dank voor je reactie.
Ik ga het proberen!

Gr Sophie
Plaats reactie