30km ipv halve of hele marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Siemen Blom
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2022, 14:33

30km ipv halve of hele marathon

Bericht door Siemen Blom »

Hallo sportrusteners!

Even een vraagje, ik ga in september een run doen van 30km. Nu vroeg ik mij af met welk trainingsschema ik het beste kan lopen, aangezien de optie 30km er niet bij zit. Ik vermoed dat het slim is om voor de hele marathon te trainen maar weet het niet zeker.

Daarnaast geeft het 100dagen programma nu aan om 1x per week op hartslag te lopen (ook 1x vogels kijken en 1x doen waar ik zin in heb.), nu vroeg ik mij af of ik al op de hartslag moet lopen die in het schema staat aangegeven, dus mijn hele of halve marathon hartslag.

Ook staat er geen specifieke afstand bij, ik neem aan 5-14km, maar ik weet niet of dit veel uit maakt.

Ik hoor graag jullie bevindingen hierover zodat ik in mei goed van start kan gaan met de 100 dagen.

Iedereen succes met zijn of haar runs en wedstrijden!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Siemens,

Even voor de duidelijkheid: het schema voor een halve of hele marathonhartslag gaat uit van 4 trainingen in de week:
2x per week op wedstrijdhartslag (het online programma verdeelt deze nog in een lage en hoge wedstrijdhartslag)
1x per week vogels kijken
1x per week intensief (mag ook een intervaltraining zijn).

Ik weet niet waar jij je schema hebt gevonden, maar bij alle trainingen staan normaal gesproken de afstanden.
Voor de training voor een 30km kun je uitgaan van het marathonschema. Als je mij je 10km tijd en je omslagpunt geeft, kan ik je 30km hartslag wel voor je uitrekenen. Laat deze nog even weten als je dat wilt.

Succes alvast!

Blijde groet,
Rob
Siemen Blom
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2022, 14:33

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door Siemen Blom »

Hallo Rob,

Allereerst bedankt voor de reactie!

Ik ben wat onduidelijk geweest zie ik nu. Mijn run is in september dus ik start eind mei met de 100 dagen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat het schema, of in ieder geval de pagina hiervan, aangeeft alvast te beginnen met 3 trainingen per week. Bestaande uit 1x vogels kijken, 1x op hartslag en 1x doen waar ik zin in heb.

Daarbij de vraag of het dus van belang is welke afstanden ik hier loop en wat de hartslag van de run op hartslag moet zijn.
Verder is doen waar ik zin in heb dus hardlopen op de manier die ik zelf wil neem ik aan?

Op dit moment is mijn snelste 10 kilometer 56 minuten en mijn omslagpunt 208.

Alvast bedankt en groeten,

Siemen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, dat maakt het duidelijk.

Het schema start met ongeveer 25km trainingskilometers per week. Dus het mooist is als je rond de tijd dat je met het eigenlijke schema begint ook ongeveer zoveel kilometers maakt.

De training op hartslag kun je in zone D2 doen. De derde training kun je in bijvoorbeeld D3 doen maar het zou ook een interval training kunnen zijn. Deze hoeft dan niet zolang te zijn als je D2 training of je training vogels kijken.

Blijde groet,
Rob
Siemen Blom
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2022, 14:33

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door Siemen Blom »

Hey Rob!

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels goed op weg naar de 25km per week :)

Kan jij voor mij de 30km hartslag berekenen?
Op dit moment is mijn snelste 10 kilometer 56 minuten en mijn omslagpunt 208.


Of als het makkelijker is de manier van berekenen naar mij sturen zodat ik het voortaan zelf kan doen, ik kan hem niet vinden op de website.

Ik hoor het graag van je.

Groet,

Siemen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Siemen,

Je 30km hartslag is 182 bij een omslagpunt van 208 en een 10km tijd van 56 minuten.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Siemen Blom
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2022, 14:33

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door Siemen Blom »

Hoi Rob,

Super, bedankt!

Ik zie in het 100 dagen schema verschillende zones kwa hartslag, hoog en laag.

Moet ik gewoon rondom de 182 lopen of is het verstandig om die zones ook uit te rekenen?

Alvast bedankt en fijn weekend!

Sportieve groet,

Siemen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 30km ipv halve of hele marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Siemen,

Mag allebei, wat je zelf het liefste doet. De lage zone is 177 tot 182 en de hoge zone 182 tot 187.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie