Intensiteit van trainingsschema

Plaats reactie
BasM
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2016, 10:24

Intensiteit van trainingsschema

Bericht door BasM »

Met grote interesse lees ik jullie boeken, website en de schema’s die jullie hanteren. Daarin lees ik dat de training “vogels kijken” in hartslagzone D1 worden uitgevoerd. De korte training in D3 en tenslotte de lange training op wedstrijdtempo.

Ik wil in eerste instantie gaan trainen voor de 10 km; deze wedstrijd zal ik in de D3 zone lopen net onder mijn omslagpunt. Klopt het dan dat ik 2 trainingen in D3 afwerk en de D2 in feite niet wordt getraind? De intensiteit van het trainingsschema lijkt daarmee erg hoog te zijn. Zit er nog verschil in de 2 D3 trainingen qua intensiteit?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Intensiteit van trainingsschema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

Je constatering is juist. Als je de 10km voluit loopt gaat deze inderdaad net onder / op je omslagpunt en dan loop je dus 2 trainingen in D3.

Het uitgangspunt is oorspronkelijk de korte training voluit, en de 10km op wedstrijdtempo. Als je dus gewoon 10km wilt lopen en je de tijd niet belangrijk vindt kun je de lange training ook in D2 lopen. En de wedstrijd lopen in D2.

Als je de 10K wel zo snel mogelijk wilt lopen, kun je wat meer afwisseling creëren door de intensieve training als interval training te lopen. Bijvoorbeeld 500 meter snel, 250m langzaam of 1km snel, 500m langzaam.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie