30 dagen zitten erop

Mark SR
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2020, 08:11

30 dagen zitten erop

Bericht door Mark SR »

Ook voor mij zitten de 30 dagen erop. Ik denk tot en met dag 20 voelde ik mij (weliswaar met ups en downs) er erg goed bij. De structuur, het ritme, de rust die het me gaf, het bewust zitten en het feit dat het lukte om regelmatig bij de les te blijven en inderdaad gelijkmoedig terug te keren.
Na die dagen merkte ik dat de 'klad' erin kwam. Ik ging wel zitten en dat op zichzelf was fijn. Maar tijdens de tien minuten anapana was ik zelden nog bij de opdracht en werd het een voorbereiding voor de tien minuten vipassana. Die deed ik steeds vaker met begeleiding van Can You Zen. Ik had in die twintig dagen het e-book ook uitgelezen. Die was overigens fantastisch om te lezen en stimuleerden mij. De stimulans zakte vanaf dat moment wat weg ondanks de dagelijkse filmpjes.

Nu terugkijkend op de gehele periode was ik die laatste periode denk ik vooral op zoek naar het gevoel van die eerste twintig dagen. Een heel enkele keer had ik dat gevoel wel maar vaak was er niets (behalve gedachten en afleiding). Nu besef ik dat dit een verlangen is die denk ik alleen maar teleurstellingen kan opleveren. Dus ik ga rustig verder!

En heeft het me ook wat opgebracht? Ja, ik denk meer dan ik had gedacht. Ik heb mij redelijk impulsief aangemeld en was vooral nieuwsgierig. Blij dat ik het heb volgehouden. Het belangrijkste voor nu is dat ik mijn bewustzijn heb aangewakkerd. Dagelijks heb ik nu momenten (bijv. op mijn werk) dat ik even in mezelf keer om te scannen. Soms heel kort en subtiel, soms bewust wat langer.

Ik had al besloten om sowieso het jaar vol te maken met twee maal twintig minuten mediteren per dag. Wellicht alleen vipassana. Ik ben ook erg benieuwd naar hoe anderen het hebben ervaren!
Plaats reactie