mediteren

Plaats reactie
nico ursem
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2022, 19:06

mediteren

Bericht door nico ursem »

Hoi, Hoi, mijn ervaring met anna panna meditatie : j ik voel goed de frisse adem die je inadem door je neus en dan kan ik deze volgen langs de neusvleugels. Bij de uitademing voel ik dan de opgewarmde lucht die je uitademd op mde bovenlip. Het is nu op dag 12 makkelijker op de focus vast te houden en bij een gedachte die met je aandacht aan de haal te gaan om dat te corrigeren, dit in tegenstelling tot dag 1.

Bij de vepassena meditatie ervaar ik soms een stroom van warmte. Het lijkt wel waar ik op concentreer dat dat gedeelte warmer word, (is overigens niet iedere meditatie het geval) komt dit bekend voor?
Als ik bij mijn hoofd begin, nek schouder L. bovenarm L. enz dan is al na anderhalve ronde de tijd om!! Moet ik sneller met mijn gedachten langs mijn lichaam , hoe is dat bij jullie?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: mediteren

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Nico,

Goed om te lezen dat je na 12 dagen meer focus hebt en dat anapana en vipassana goed gaan.

De warmte die je beschrijft is herkenbaar, dat heb ik ook (bij vlagen) en dat komt zeker meer voor. Dat na anderhalve ronde de tijd om is, is prima. Je hoeft zeker niet sneller te gaan.

Gelijkmoedig voorwaarts.

Koen
nico ursem
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2022, 19:06

Re: mediteren

Bericht door nico ursem »

Hoi Koen, nu ben ik op dag 23 en de ervaring/verschuiving vind ik moeilijk aan te geven. Ik ervaar iedere keer weer dat de anapanna mij makkelijker af gaat als de vepasena, waarom ? Misschien is het de tijd boven de tien minuten die je al gehad heb met anapanna!! De anapanna gaat steeds makkelijker en vipassena blijft moeilijk, herkenbaar? Ik stel mezelf dan de vraag doe ik iets niet juist met mediteren, is het de bedoeling dat je na die 30 dagen ook beheersing moet hebben over vipasena?
Groet Nico.
Plaats reactie