Zware 2e helft marathon

Plaats reactie
TomT
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2018, 17:15

Zware 2e helft marathon

Bericht door TomT »

Afgelopen zondag de marathon van Londen gelopen. Was een mooi dag en gelopen iets boven de 4 uur. Dit was mijn vierde marathon en ook eerder met sportrusten programma de voorbereiding gedaan. Alleen deze keer een ander verloop die ik nog niet goed begrijp. Misschien kunnen jullie helpen.
Het was droog, een graadje of 16-18. Was op tijd in startvak en alleen wat gezonde spanning. Ik heb geen ademhalingsoefening gedaan, want we konden al vrij snel los. De eerste 21 km gingen prima. Alleen mijn hartslag was 10 slagen hoger dan normaal. Normaal kruipt die na 3 of 4 km bij mij naar 132-136, maar nu zat die als snel op 142-145. Ik dacht uiteraard: adrenaline en zakt wel weer. Maar die zakte niet. Ik heb verder maar gewoon mijn reguliere tempo gelopen. Maar hartslag bleef hoog en ging nog wat verder omhoog en na de 21 km begon ik het lastiger te krijgen. Vermoeidheid al in de benen. Uiteraard gewoon de gelletjes genomen om de 8 km. De laatste km heb ik heel wat mantras in mijn hoofd afgespeeld. 2e helft was tempo ook halve minuut/km lager.
Wat ik niet snap is waarom dit gebeurde. Hebben jullie daar een verklaring voor?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zware 2e helft marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tom,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!
TomT schreef: 08 okt 2022, 13:08 Hebben jullie daar een verklaring voor?
Tja, daar is zo op afstand niet zo een antwoord op te geven. Een hoge hartslag is al wel een signaal, te zwaar ontbeten, zenuwen, stress op andere vlakken... wie zal het zeggen.
Je bent niet de enige ik heb dit ook zo vaak meegemaakt. Vaak is er wel enigszins een aanwijzing, bijvoorbeeld het weer is een stuk warmer of kouder dan tijdens de trainingen, maar vaak ook niet.

We kennen denk allemaal wel een training die zo goed gaat dat je denkt, als ik vandaag de marathon zou lopen zou ik een PR lopen. En het is altijd te hopen dat zo'n gevoel ook samenvalt met de dag dat de marathon ook daadwerkelijk daar is, maar helaas valt het ook wel eens de andere kant op.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie