Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Plaats reactie
Menno Arentsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2022, 18:49

Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Bericht door Menno Arentsen »

Hi

Ik ben nu een tijdje bezig met koud douchen en de Wim Hof ademhalingstechniek. Gaat goed en ik voel mij prima maar ik maak mij ook zorgen omdat ik mij soms afvraag of ik het wel goed / gezond doe.
Ik doe 4 rondes, adem pittig in en uit (35), in retentie (tussen 2 en 3 min.) diep inademen (20 sec) en go...
Voel mij daarna goed (verslavend), maar.....

Ik vraag mij af of de retentie fase niet zuurstof naar je hersenen ontneemt en wat de "ademprikkel" is.
Wat ik doe: uitademen (80% ongeveer) inhouden en dan zie ik scherp en observeer alles om mij heen
Op een gegeven moment merk ik dat ik vager ga zien en dat ik in een soort andere denkwijze kom.. Het is dan 2 min of ergens tot en met 3.
Dan denk ik dat zal wel de ademprikkel zijn... (soms vergeet ik zelfs wat ik aan het doen ben (niet vaak hoor)) en adem in.
In die 20 seconden trek ik weer bij naar de oude situatie .. wel relaxed,

Gaat dit goed zo of begrijp ik het verkeerd ten koste van de o2 in de hersenen?

Benieuwd...

Groeten

Menno

PS ook in het verdiepen in Buteyko nu met Stans in mijn achterhoofd
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Menno,

Dit gaat helemaal goed. Je hoeft je geen zorgen te maken over 'gebrek aan zuurstof in je hersenen.'

De ademprikkel komt op CO2, niet op zuurstof. Je lichaam kan wel even zonder zuurstof, je ademprikkel ik moet ademen komt op het punt dat je CO2 (te) hoog is. Daarom kun je langer zonder ademen: je hebt bij de diepe ademteugen zonder pauze je CO2 naar beneden gebracht. Dus het duurt langer dan gewoon voor je weer op je normale CO2-niveau zit.

Kun je hiermee verder?

Koen
Menno Arentsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2022, 18:49

Re: Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Bericht door Menno Arentsen »

Hi Koen,

Ja dank je wel dat helpt en zo dacht ik het ook te zien maar omdat ik dan na 2,5 min. wat wazig ging zien en anders bewust werd was ik bang voor zuurstof tekort in mijn bovenkamer.
Tegelijk weet ik dat de o2 gehalte in het bloed nog steeds boven de 90% zit dus dan leek een tekort mij wat vreemd..
Het is allemaal best wel complex als je precies wilt weten hoe het werkt en wat je voelt.

Groeten,

Menno
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Bericht door Koen - Sportrusten »

Fysiologisch is het inderdaad een complex krachtenveld tussen O2, CO2, bicarbonaat, Ph en de hele mikmak.

Belangrijk: hoe voelt het?

Wazig kan prettig-wazig zijn ('get high on your own supply) of vervelend (oei, dit voelt onprettig).

Weet in ieder geval: het kan geen kwaad, je bent goed bezig. Zolang je de oefening liggend doet, op een veilige plek.

Gelijkmoedig voorwaarts.
Menno Arentsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2022, 18:49

Re: Wim Hof retentie - wat is de ademprikkel

Bericht door Menno Arentsen »

Dank je wel Koen, fijne antwoorden waar ik wat mee kan en geruststellend.
Meteen weer opgepakt.
Plaats reactie