niet warm worden na koud douchen

Plaats reactie
Tim Feijen
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2022, 09:04

niet warm worden na koud douchen

Bericht door Tim Feijen »

Ik heb vanochtend 2,5 min koud gedoucht maar ik merk dat ik 3,5 uur later nog kou voel.

Wordt dit minder of wat kan ik eraan doen?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen beste Tim,

oef, dat is wel erg lang om koud te blijven. Dat is niet de bedoeling.
Er kunnen twee dingen spelen: je doet niets om op te warmen na de koude douche of je hebt te weinig energie om vanuit jezelf op te warmen.
Ik zou beginnen met korter douchen, 2.5 min is erg lang en niet nodig om toch de gezondheidsvoordelen te ervaren.
Als je maximaal een minuut afspoelt met koud water aan het einde van je douche, is dat prima en dan kost het daarna minder energie om weer op te warmen.

Ik ben benieuwd hoe het over een week gaat.

Groetjes, Janneke
Tim Feijen
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2022, 09:04

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Tim Feijen »

Ok Janneke,

Dank voor je reactie.. gisteren met 2 min. ging het fantastisch. Kraan is rond de 9 gr. Ik zal mijn energie huishouding in de gaten gaan houden.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ah dat is goed om te horen, een beetje korter en dan gaat het wel goed. Dat is super, zo speel je met je energie en word je uiteindelijk sterker.
Goed werk!

Groetjes, Janneke
rj van den berg
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2022, 10:58

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door rj van den berg »

hoe koud moet douchen in het begin en daarna?
Laatst gewijzigd door rj van den berg op 30 mar 2022, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Draai de douche elke dag wat kouder, zo wen je er op een mooie manier aan.
En probeer toe te werken naar een minuut koud douchen.
Groetjes, Janneke
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door marlene koppen »

hoi, mijn ervaring met koud douchen is ook dat ik met 2 minuten of méér, erna niet goed opwarm. dus hou ik het even bij 1,5 tot 2 minuten.
erna heb ik de sterke behoefte om te 'bewegen' en wat rek- en strekoefeningen te doen of een work-out.(ik ben geen sporter). ik geef daar aan toe omdat ik ervaren heb dat ik dan wél opwarm. dit geldt vooral dus na 2 minuten koud afdouchen of langer.
naarmate ik langer warm gedoucht heb van te voren, douch ik langer koud af. alsof ik het moet compenseren...
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Supergoed dat je dat opmerkt bij jezelf, Marlenne, en heel mooi dat je dus aanpast wat nodig is voor jezelf.
Groetjes, Janneke
Marlies Voogt
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 okt 2022, 00:38

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door Marlies Voogt »

Ik merk ook dat ik er lang overdoe om weer warm te worden. De eerste keer na een training gedaan, toen een keer voor het slapen en beiden keren had ik daar 'last' van. Ik heb het nu omgedraaid....dus eerst koud douchen en na een minuut of 2 de warme kraan aan en verder afdouchen. Mag dat ook zo?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: niet warm worden na koud douchen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlies,

Je hebt wel het meeste effect als je "uit jezelf" opwarmt na het koude douchen. Je geeft aan dat je nu twee keer koud hebt gedouched, ik denk dat je jezelf even de tijd moet gunnen om aan het koude douchen te wennen, dat kan zeker een paar weken duren. En doe je een ademhalingsoefening voor of na het douchen? Dit heeft mij zeer geholpen.

Je zou in het begin wat korter koud kunnen afdouchen en dan na verloop van tijd de tijdsduur wat verlengen. Het is niet de bedoeling dat je lang koud blijft na het douchen. Door wat rustiger op te bouwen maakt het hopelijk voor jou prettiger.

Succes!
Rob
Plaats reactie